April 2014

april 2014

We zijn op 5 april met de auto vertrokken naar Almerimar. We hebben de 2200 km in 3 dagen op ons gemak gereden met tussenstops in Macon en Tarragona. Op maandag 7 april, ’s middags, zijn we gearriveerd in de haven. Na ons gemeld te hebben bij de havenmeester zijn we direct doorgegaan naar de boot die er prima bij lag maar was wel rood van het Saharazand. We werden hartelijk verwelkomd door de bemanningen van  de buurboten waarvan sommige de hele winter aan boord zijn gebleven.

De reden dat we met de auto gegaan zijn is dat we weer veel spullen uit Nederland moesten meenemen. In de periode januari/februari toen we in Almerimar aan boord waren hebben we Nederlandse expats, Henk en Janneke,  ontmoet tijdens een lunch. Zij bleken een appartement in Almerimar bij de haven te hebben met een plek in de parkeergarage maar zelf hadden ze geen auto. Zij waren akkoord dat als ik met de auto kwam dat ik deze op hun plek voor een aantal maanden kon stallen. Dus dat was voor ons een prima oplossing om ons transport issue op te lossen en veel spullen naar de boot mee te nemen.

De eerste paar dagen hebben we de boot weer een beetje ingericht op ons langere verblijf en boodschappen gedaan om de nieuwe voorraden aan te leggen.

Ook hebben we de boot grondig schoongemaakt van buiten en al het chroom gepoetst dat door het zout was aangetast. Voor maandag 14 april hadden we afgesproken met de werf dat de boot dan een week uit het water zou gaan voor het bekende “knippen en scheren”. ( onderwaterschip schoonmaken, antifouling aanbrengen en romp poetsen en in de was zetten.

Daarnaast waren er nog genoeg andere zaken die aangepakt moesten worden:

• Nieuwe accu’s bestellen en plaatsen.
  • Vuilwatertank(voor) ontstoppen. (feestje!!)
  • Ankerketting merken om de 10 meter.
  • Anodes vervangen van schroef, saildrive en romp. ( gelukkig zagen ze er na een jaar nog redelijk uit.)
  • Brandstoffilters, oliefilter en wierfilterafdichting vervangen van de motor.
  • Olie verversen saildrive en motor.
  • Koelwater impellor vervangen.

Bij het checken van de gangbaarheid van de wastegate valve van de turbo bleek deze vast te zitten. Gelukkig was er een Nederlandse Volvo Penta monteur (Marco) als opstapper op een andere boot. Hij zou even langskomen als de boot weer in het water lag.

Na een week hard werken kon maandag 21 april de boot weer in het water maar omdat het erg hard waaide konden we niet naar onze oorspronkelijk ligplaats en moesten we aan een andere steiger afmeren. Daarna kwam Marco even kijken en het bleek dat de turbo helemaal vast zat. Dus binnen de kortste keren de hele turbo uitgebouwd. Er blijken 2 manieren om dit probleem op te lossen. De eerste is de standaard Volvo Penta methode en dat is een nieuwe turbo kopen @ € 2500 of de tijdrovende methode en dat is de turbo helemaal ontroeten en ontroesten door schoon te krabben met de stofzuigerslang erbij. Na 3 dagen en veel WD40 was de turbo en de wastegate valve weer helemaal gangbaar en kon de turbo weer ingebouwd worden. Bij het proefdraaien bleek de turbo weer als een zonnetje te draaien en de motor liep weer zoals het moest. Waarschijnlijk hebben we de motor te vaak tijdens het motorzeilen onderbelast waardoor de turbo vol is komen te zitten met roet van de motor en roest van het koelwater. Het is zaak om de motor af en toe eens behoorlijk op zijn staart te trappen om alles schoon te branden.

Maar gelukkig hebben we ook nog leuke dingen gedaan. Op zondag 27 april was er een optocht van wel 1000 paarden in El Ejido ter gelegenheid van het feest van San Marco. Dat was een geweldig parade van mooi opgemaakte en in originele Spaanse klederdracht geklede ruiters die in een grote stoet afgewisseld met drum bands langs trokken. Aan het eind van de stoet leek het wel het Rotterdam Zomer Carnaval met allemaal openvrachtwagens met dansende jeugd erop met harde discomuziek. Alles ging naar het centrale plein waar je voor €1 paella kon eten en een biertje kon drinken. Ook alle terrassen waren druk met allemaal feestelijk uitgedoste mensen.

’s Ochtends begint Yvonne met lopen langs de Boulevard de Poniente. Met runkeeper houdt ze precies de resultaten bij. Soms als ik geen dringende klus heb loop ik een uurtje mee.

Intussen hebben we ook de nieuwe accu’s ingebouwd wat toch weer een dag werk was omdat de bevestiging van de accu’s moest worden aangepast. Ook de buitenboordmotor van de dinghy heb ik een onderhoudsbuurt gegeven.

Na een week konden we dan gaan denken om te vertrekken en hebben we de auto in de parkeergarage gezet. Inmiddels was het mei geworden en bijna alle bekenden in de haven waren reeds vertrokken want het weer is hier al prima om te zeilen. Maar het plan was om eerst nog duiklessen te nemen.....

Lees voor het vervolg van onze belevenissen het verslag van mei.