Oktober 2013

15 oktober 2013

Wij zijn ondertussen even naar huis gevlogen om het een en ander te regelen en uiteraard omdat Yvonne de kleinkinderen weer eens wilde zien en knuffelen. Vanuit  Almeria, hier 35 km vandaan,  is er een goede verbinding met Ryan Air. Niet onze favoriete luchtvaartmaatschappij maar na 3 uur is het leed dan weer geleden en sta je op Charlerois. Daar heeft Dennis met Lisa ons afgehaald met onze auto. Het weerzien was erg leuk en Yvonne is daarna bijna elke dag even naar de kleinkinderen geweest.

Op 6 oktober zijn we met de auto teruggereden naar Almerimar in 2 dagen. De eerste dag zijn we tot Perpignan gekomen waar we zijn gestopt bij een Fast Hotel met een eenvoudige kamer en een douche. De volgende dag het laatste stuk naar Almerimar. Onderweg even voorbij Barcelona troffen we in een wegrestaurant Wim van de Pelikaan met zijn vriend Hans die ook een boot in Almerimar heeft liggen. It is a small world!!  Om kwart voor zeven ’s avonds kwamen we na een voorspoedige reis aan bij de boot.

De Zweden die naast ons lagen en die onze boot een beetje in de gaten hielden tijdens onze afwezigheid, zeiden dat de boot, tijdens de storm die inmiddels gewoed had, goed op z’n plaats was blijven liggen. Zij waren zelf met de voorbereidingen bezig om te vertrekken naar de Canarische Eilanden en vandaar door naar de Caraïben.

De volgende dag hebben we ze uitgezwaaid en maar eens een rustdag genomen.

Woensdag zijn we naar Roquettes de Mar en Aguadulce gereden. In Aguadulce aan de haven gekeken voor mogelijkheden om duiklessen te nemen in het voorjaar. Zelf het e.e.a kunnen doen aan het onderwaterschip is toch wel erg lonend en het voorkomt dat je elke keer met de kraan de boot eruit moet halen om b.v. de anodes te controleren en te verwisselen. Het plan is om in mei naar  Aguadulce toe te varen en dan daar de lessen te volgen. Het is een leuke haven en het lijkt ons een sportieve activiteit.

Granada stond ook op ons lijstje om te gaan bezoeken en dat hebben we vrijdag, 11 oktober,  en zaterdag gedaan. Omdat het ongeveer 150 km weg is van Almerimar hebben we een hotel aan de rand van het centrum besproken met een goede parkeermogelijkheid. Om 11 uur zijn we na een schitterende tocht door de Sierra Nevada bij het hotel aangekomen. We konden de auto meteen daar laten en zijn direct naar het Alhambra gelopen.  Met google maps hebben we de kortste route naar het Alhambra genomen. Nou dat was stevig klimmen omdat er veel afsnijdingen waren die niet uit een gewone weg maar uit trappen bestond. (20% helling vlgs. Yvonne) Bij stralend zonnig weer en 26 graden is dat een behoorlijke inspanning. Aangekomen bij het Alhambra gelijk toegangskaarten gekocht voor de middag. Wij konden om 14.00 uur naar binnen, maar het bleek dat we pas om 6 uur ’s avonds de paleizen konden bezichtigen daar er per half uur maar een beperkt aantal mensen worden toegelaten. Je toegangstijd staat op de ticket. Er is echter genoeg te zien zoals de schitterende tuinen, de verdedigingswerken en torens. Zoals het Alcazaba, het oudste deel van het Alhambra, dit staat op de punt van de uitloper boven de rivier. Als je op de binnenplaats staat wordt je omringd door indrukwekkende torens.

Het Alhambra heeft een roerige geschiedenis. Het is ontstaan in de 13e eeuw als een groot kasteel door de stichter van de dynastie de Nasriden. Latere koningen bouwden paleizen en legden de zomertuinen, Generalife, aan.

Gelukkig is er ook aan de inwendige mens gedacht en konden we een lekker drankje drinken in een oud restaurant met een schaduwrijke binnenplaats. Daar maar eens geproost op onze trouwdag.

In het Palacio de Carlos V is het Museo de Bellas Artes gevestigd, met diverse interessante exposities vanaf de oudheid tot en met de moderne hedendaagse kunst. Hier hebben we een aantal uren doorgebracht.

Daarna om 18.00 uur konden we de paleizen in, die oorspronkelijk door de Moren zijn gebouwd. Vandaar  dat er veel Arabische decoraties en bouwstijlen te zien zijn. Keizer Karel V heeft zijn eigen, enorme paleis tussen de gebouwen van het Alhambra laten zetten. Dit is in een heel andere architectuur n.l. dat van de Renaisssance gebouwd.

Je verlaat de paleizen door de tuinen van Generalife een schitterend sluitstuk van de dag. Omdat we redelijk versleten waren, hebben we een taxi teruggenomen naar het hotel. Moe maar voldaan hebben we in het hotel gegeten en konden we terugkijken op een meer dan geslaagde dag.

De 2e dag zijn we vroeg op gestaan omdat we nog naar de oude stad met de Catedral en Capilla Real  wilden gaan en indien mogelijk nog doorlopen naar Albaicin. We troffen het want 12 oktober is een feestdag in Spanje (Columbusdag).  Er waren leuke festiviteiten en veel mensen liepen er verkleed in oosterse gewaden.  Hoewel ik weinig met kerken op heb moet ik toegeven dat deze kerk wel heel erg mooi was. Hij is door koningin Isabelle en koning Ferdinand gebouwd en zij lieten ook de kapel bouwen als laatste rustplaats voor hun beiden. In de sacristie zijn de persoonlijke schilderijencollectie  van Isabelle te zien, met een groot Nederlands aandeel.

Daarna zijn we doorgelopen naar Albaicin langs de rivier de Darro. Albaicin is een antieke heuvel tegenover het Alhambra en deze staat vol Moorse overblijfselen. We zijn daar ook nog in een Moors badhuis geweest dat geheel gerestaureerd te bezichtigen is. De tuinen staan er weer vol met jasmijn, cipressen en sinaasappelbomen. Er is te veel te zien om hier te beschrijven.

Daarna zijn we naar het hotel teruggelopen en hebben we met de auto de terugtocht aangevangen, ook ditmaal door de prachtige Sierra Nevada, de hoogste bergketen op het vaste land van Spanje.  Aangekomen in een zonnig en warm Almerimar hebben we nog lekker in de kuip een koel drankje gedronken.  We zijn ervan overtuigd dat Spanje veel te bieden heeft en dat we zeker nog meer van dit soort tripjes gaan maken, met de boot als uitvalsbasis. Het weer leent zich er ook voor en ook de kosten van levensonderhoud zijn voor Nederlandse begrippen zeer redelijk.

Vandaag maar eens een rustige dag gehouden. Alleen Yvonne is vanochtend naar Tai Tchi gegaan dat door een Engelse vrouw bij het strand wordt gegeven. Er is hier een zeer actieve winter liveboard community waar elke ochtend over de marifoon om 10 uur naast het weer en vragen om hulp er mededelingen worden gedaan van wat er te beleven is hier in de buurt.

Donderdag 3 oktober 2013

Schokdemper veren aan de bolders.We liggen alweer een paar weken in Almerimar en beginnen al goed de omgeving te kennen. Om straks de wintermaanden goed door te komen hebben we diverse extra stootwillen achter en opzij opgehangen. Ook hebben we stalen veren tussen de bolder op de kant en de lijnen naar de boot geplaatst. Hoewel de temperatuur in het najaar en wintermaanden relatief warm blijft kunnen er wel behoorlijke stormen overtrekken, waarbij de landvasten het behoorlijk te verduren krijgen.

Zoals beloofd heb ik eens wat gegevens van onze reis op een rijtje gezet.

We hebben volgens het log door het water 1840 mijl gevaren vanaf 1 juni toen we uit Kortgene vertrokken zijn. Het eerste deel tot en met Noord Spanje hebben we bijna alles kunnen zeilen omdat de wind meestal uit de noordelijke hoek kwam. Daarna heeft de wind het vaak af laten weten.

Daardoor hebben we toch 200 motoruren gemaakt. Daarbij hebben we 590 liter diesel verbruikt. Dat geeft een gemiddeld verbruik van 2,95 l/h

We hebben 41 havens aangedaan en maar op 5 locaties voor anker gelegen. We hopen op de volgende reis dat we meer voor anker kunnen daar de prijzen van de havens  tamelijk hoog zijn. Hoewel je kunt de havens niet vergelijken met de Nederlandse situatie. In de meeste havens zijn marineros 24 uur per dag, 7 dagen in de week aanwezig om te helpen afmeren. Daarnaast is er een havenkantoor met administratief personeel die ook zorgen voor taxi's, huurauto's en andere service die je nodig zou kunnen hebben. Elke haven wordt als zeehaven beschouwd en doet men er ook de administratie t.b.v. de Guardia Civil, de kustwacht en de politie.

Sea Drive in Almerimar

De omgeving hier is apart. De kuststrook bestaat uit grote stranden met daarachter hotels, appartementen en golfresorts. Vanaf 15 september als degrootste hitte voorbij is komen de golfers weer hier naar toe.

Wandelen bij Punta EntinasMaar er is ook een prachtig natuurgebied aan het eind van strand naar het oosten richting Punta Entinas. Daar hebben we een prachtige wandeling gemaakt 's ochtends vroeg omdat het later op de dag te warm is. Daar is een soort moerasgebied achter de duinen. Heel veel bijzondere vogels zijn daar te zin in de binnen meertjes. Het mooiste vonden wij de vele pelikanen en ooievaars die daar in grote aantallen verblijven of doortrekken.