September 2013

Vrijdag 13 september....Onze nieuwe tijdelijke thuishaven ALMERIMAR

Niels is zaterdagavond bij ons opgestapt. De andere dag, zondag,naar zijn we vertrokken naar Caleta de Velez. Dit is een rustige vissershaven die zich nu meer op plezierjachten richt. 's Avonds hebben we eerst langs de boulevard gewandeld om uiteindelijk toch bij het eerste restaurant uit te komen om een hapje te gaan eten. Omdat er verder weinig bijzonders te zien was zijn we de volgende dag verder gegaan naar Marina del Este bij Punta de la Mona. Dat bleek een kleine haven te zijn, helemaal ingesloten middels een grote rotsformatie in een baai. Uiteraard waren er aan de haven ook appartementen met de nodige winkeltjes en restaurants. Maar alles was schitterend aangelegd en onderhouden. Omdat er weinig wind stond hebben weer eens de hengel uitgegooid en konden we al zeilend met een snelheid van 3 knopen lekker vissen met het zwemplateau naar beneden. Zo hadden we onze eigen drijvende vissteiger. Het resultaat mocht er zijn, 4 makrelen. Die hebben we 's avonds lekker op de BBQ gegrilled.

2 vissersvangst

We hebben er ook maar weer eens een offerte voor de winter aangevraagd omdat het erg beschut lag. Deze was zeker niet slecht.

Marina del EsteHet plan was om daar ook dinsdag te blijven liggen maar de weergoden hadden anders beslist en werd er voor woensdag en donderdag veel wind uit het oostkwadrant verwacht. We moesten helaas besluiten om door te varen naar Almerimar omdat vrijdag Niels weer met de bus terug moest naar Malaga. Dinsdag zijn we dan motorzeilend naar Almerimar gevaren. Dat is ongeveer 65 mijl. Maar tegen 7 uur 's avonds hebben we daar afgemeerd aan de meldsteiger.

In Almerimar aangekomen werden we zeer goed geholpen door de havenmeester en toen we zeiden dat we eventueel er de winter wilden doorbrengen kregen we een "offer we could not refuse". Almerimar zelf is een grote haven met 1100 ligplaatsen, hoofdzakelijk zeilboten. Verder zijn er een goede voorzieningen voor onderhoud en goed geoutilleerde watersportwinkels. Het is een aantrekkelijke haven voor veel overwinteraars.

Pizza in Almerimar

Almerimar is hoofdzakelijk een plaats met veel appartementen en golfresorts. De grotere plaats in de buurt is El Eijdo. Als je over een een sfeerloze stad spreekt is dat El Ejido. Het heeft mooi aangelegde boulevards en straten met daarom heen flats en kantoorgebouwen. Alles is nieuw maar wij hebben het hart niet kunnen ontdekken.

Wel zijn we er geslaagd om een goede pre-paid data simcard te kopen zodat we goedkoop internet op de PC hebben. Want dat is in deze haven anders erg prijzig.

Vanochtend is Niels weer vertrokken met de bus naar Malaga. Een trip van ruim 4 uur die door alle kleine plaatsjes aan de kust gaat. Zo zal hij nog wat van het binnenland zien.

in de bus

Vandaag hebben we de knoop doorgehakt en het contract t/m 1 mei rondgemaakt. Dus onze thuishaven is tot mei volgend jaar Almerimar. We gaan de komende dagen de boot klaarmaken en nog wat extra stootwillen aanschaffen want aan een mooring liggen betekent wel dat je rondom en achter goed beschermd moet zijn met stootwillen, want bij storm kunnen de boten behoorlijk tegen elkaar aanliggen.

De komende dagen hebben we veel werk en uitzoekwerk aan de winkel. Een voordeel het vriest hier 's winters niet dus winterklaar maken met antivries hoeft niet. Er wordt hier 's winters als het weer goed is gewoon gezeild en maken de mensen nog een oversteek naar Melilla, een Spaanse enclave in Marokko.

De komende dagen zal ik ook wat statistiek bijwerken van hoeveel we gevaren hebben, hoeveel we op de motor hebben gevaren etc.

Het plan waar we lang aan hebben gewerkt en naar hebben toegeleefd is uitgevoerd!!! We liggen in de Middellandse Zee......

Nu kunnen we van de winter weer plannen maken voor een rondje Balearen en Noord Spanje voor volgend jaar. De eerste pilot, Costas de Alzahar, Dorada and Brava hebben we hier op de steiger van Zweedse vertrekkers, die naar de Caribean gaan, alweer overgenomenCool.

Zaterdag 7 september

Donderdag zijn we dan vertrokken uit Fuengirola naar Benalmadena. Dat ligt maar 10 mijl verder. Het was prachtig, rustig weer met een oosten wind dus zijn we rustig opkruisend onder zeil er naar toe gevaren.

Benalmadena is een super mooie haven bij een een paar schitterende holiday resorts. Naast gewone zeilboten en motorboten liggen er ook een aantal mega jachten. Het is voor onze begrippen een dure haven maar het is er wel plezierig verblijven.

loopplankEindelijk was hier een goede watersportwinkel die dan een loopplank te koop had. Deze heb ik, nadat ze hem gebracht hadden, gelijk gemonteerd. De kloof naar de kant is nu weer goed te overbruggen. Maar voor Yvonne, met haar hoogtevrees, nog steeds geen pretje......maar ja, er is geen andere keuze en nu kan ik letterlijk een steuntje voor haar zijn. Ook de hijsvoorziening aan de hekboog komt nu goed van pas en daarmee kan je hem ophoog halen als je de plank niet nodig hebt. Ook het toiletprobleem is opgelost. Een klusje waar je als booteigenaar niet naar uitkijkt maar na een duik in het water en met de waterslang water teruggespoeld te hebben in de vuilwatertank is de zaak weer ontstopt.

We liggen op een plek waar alleen elektrische 3 fase aansluitingen zijn. Daarom kreeg ik, tegen een borg, een stekker mee die ik zelf maar moest aansluiten. Ik sta verbaasd dat men hier zo gemakkelijk met elektriciteit omgaat.  Als je deze stekker fout aansluit, zet je geen 220V maar 380V op je walaansluiting. Maar gelukkig is elektriciteit mijn vak dus dit is ook weer gelukt.

Dus de afgelopen dagen ben ik monteur, loodgieter en electricien geweest. Je moet toch in de running blijvenFoot in Mouth

Vannacht stak er opeens heel veel wind op en kwam de regen met bakken tegelijk naar beneden. Omdat alle ramen en luiken van de boot openstonden hebben we vliegensvlug alles gesloten. Ook heb ik  nog een rondje over het dek gemaakt in mijn zwembroek omdat de boot gevaarlijk dicht bij de walkant kwam. Het nadeel was dat het ook laagwaterspringtij was en je dus meer slack van de mooringlijn krijgt. Springtij wil hier zeggen 70 cm t.o.v. hoogwater. Met die slack die je krijgt bij laagwater moet je wel degelijk rekening houden als het slecht weer is. Daarom liggen hier alle vaste ligplaatshouders aan hele dikke RVS-veren met hun lijnen naar de kant. Kan je de boel goed op spanning houden. Dus het afmeren, en je boot veilig achter laten is toch wel een speciale techniek. Ook op de wal stappen is even anders met een loopplank.

Vanochtend bleek dat we een raampje van de douche vergeten waren. Daar stond een zak met wat vuile was die door en door nat was. Omdat we vandaag geen tijd voor de was hebben, hebben we gewoon de vuile was maar eens buiten gehangenLaughing zodat ze weer droog bewaard kan worden tot we weer bij een wasautomaat zijn in een haven.

Vanavond stapt Niels bij ons aan boord en zal hij een weekje meevaren met ons. Hij vliegt op Malaga en neemt dan de laatste bus die vlakbij de haven komt.

Als het weer een beetje goed is, gaan we morgen weer verder. Vandaag hebben we de eerste bewolkte dag gehad hoewel de zon nu op het eind van de dag toch weer doorbreekt en het gelijk weer erg warm is.

Woensdag 4 september 2013.

We komen nu helemaal in de vakantie mood en hebben al een paar dagen als echte toeristen een beetje rondgekeken, een terrasje gepikt en geluierd. Het weer is momenteel super, warm met een lekkere bries. Vandaag zijn we met de bus naar Mijas gegaan. Dat is een plaatsje in de bergen.

Yvonne in MijasHet is erg schilderachtig met allemaal witte huizen. Je kunt er goed met het openbaar vervoer komen. Het is een bijzondere ervaring dat openbaar vervoer dat hellingen moet nemen van zeker 10%. Maar gelukkig doen de chauffeurs het dagelijks.

Mijas is leuk maar erg toeristisch. Bij aankomst kun je gelijk een ezeltaxi nemen om rondgereden te worden. Wij hebben daar niet voor gekozen maar zijn zelf het plaatsje rond gelopen. Dat was een stevige wandeling en klim. Na afloop hebben we ons op een lekkere lunch getrakteerd. Andere interessante dingen die we gezien hebben waren "Ël Compas" en de Virgen de la Pena (Vrouw van de rots) De beschermheilige van Mijas bevindt zich in de in een rots uitgehouwen kapel. Het punt waar dat is geeft tevens een schitterend uitzicht over de bergen en de zee. Aan het eind van de middag zijn we weer met de bus terug naar Fuengirola gereden.

Kapel in rotsMijas

Morgen gaan we naar Benamaldena. Dat is maar een 12 mijl verderop. Daar zal Niels zaterdag aan boord komen om het laatste stuk met ons mee te varen. Maar eerst ga ik morgen eens verder met het ontstoppen van een van de toilettenFrown. Want het onderhoud gaat door.....

Maandag 2 september 2013

We liggen sinds zaterdag in Fuengirola. We beginnen nu echt al een beetje uit te kijken naar een ligplaats voor de winter en vragen zo af en toe offertes aan. Ook onze speurtocht naar een goede loopplank is nog in volle gang. We kregen via de marineros hier een aanbieding voor een 2e hands maar die was zo zwaar en dus voor ons geen optie. Een nieuwe is hier ook niet zo uit voorraad leverbaar. Dus wordt vervolgd.... We blijven hier in Fuengirola tot woensdag. De wind zit in de verkeerde hoek (oost) en waait momenteel stevig door met een dikke 5 bft en de golven zijn ook weer aan de hoge kant. En hakken tegen de wind en golven in, is niet onze hobby dus blijven we lekker hier liggen aan de mooring. Daarna gaan we in principe weer verder en zal Niels zaterdag bij ons opstappen om een weekje mee te varen.