Augustus 2013

31 augustus 2013...Terug in Spanje

Dag AfrikaNa 2 dagen in Ceuta vonden we het genoeg. Daarom besloten om weer over te steken naar Spanje omdat de weersvoorspellingen voor Noord Afrika en het gebied Alboran ongunstig was met veel wind en regen.

Zeilend onderwegOns eerste doel was Puerto de la Duquesa een haven bij een aantal vakantie complexen. We hebben de hele oversteek onder zeil kunnen doen. We hadden de optie om voor anker te gaan in een baai bij Cala Sardina maar omdat de wind aantrok en de lucht er behoorlijke onweersachtig uitzag besloten om maar een haven op te zoeken.

Puerto de la Duquesa viel erg mee en was een leuke haven met een levendige boulevard. Voor het eerst sinds maanden hebben we daar heerlijk Chinees gegeten.

De volgende dag zijn we doorgevaren naar Marina de Bajadilla bij Marbella. Dit is een goed alternatief voor de zeer mondaine haven van Jose Banus waar de mega jachten afmeren. Na ons gemeld te hebben bij de havenmeester die ons gelijk een plek toewees sloeg het noodlot toe. Nadat we de lijnen achter aan de kade hadden vastgemaakt kreeg ik van de havenmeester de mooringlijn die aan de voorkant vastgemaakt moest worden. Omdat er nogal wat zijwind stond hielden we de schroef stationair in zijn werk zodat de boot recht bleef liggen.  Toen ik de mooringlijn uit het water aan de voorkant omhoog trok kwam er nog een lijn mee omhoog. Deze werd gelijk weer onderwater getrokken en de motor sloeg af. Ik wist gelijk dat we nu een lijn in de schroef hadden. Na wat pielen bleek dat de zaak muurvast zat. In overleg me de havenmeester hebben we besloten om een duiker te laten komen.

DuikerDeze kwam na een half uur en voor een "vriendenprijsje" van €120 heeft deze de lijn uit de schroef gehaald. De lijn bleek de mooringlijn van de buren te zijn die gekruist zat met onze mooringlijn en onder de boot doorliep. Uiteraard als goed Nederlander heb ik nog geprobeerd om de haven aansprakelijk te stellen maar zoals gebruikelijk aanvaarden ze geen enkele aansprakelijkheid. Dus helaas pindakaas.....Yell.

Duiker

Vandaag maar direct weer de trossen los en zijn we door gegaan naar Fuengirola. Dat is maar 15 mijl verder en weer konden we zeilen. We vertrokken met 16 knopen wind en weer tegen maar het weer is nog steeds prima. Na 10 mijl viel de wind weg en moesten we het laatst stuk weer motorzeilen. We liggen daar nu aan de meldsteiger omdat het hoogseizoen afgelopen is wil de havenmeester zich niet meer zo druk maken om een plek te vinden en we liggen hier prima. Morgen gaan we opzoek naar een loopbrug omdat dat hier als je aan een mooringlijn ligt het wel erg handig is om op en af de boot te  komen.

28 augusus 2013...Uitstapje naar Afrika

Na 4 dagen in La Linea waarvan we zeker 3 dagen doorgebracht hebben in Gibraltar zijn we overgestoken naar Ceuta, een Spaanse enclave in Afrika.

De haven van La Linea was een prima haven maar er was verder weinig omheen maar dat werd gecompenseerd met het verblijf in Gibraltar. Vanaf de boot tot aan de grens was dat maar 10 minuten lopen. Maar je waant je wel terug in de jaren 60 met een grensovergang waar je je paspoort elke keer moet laten zien en als je terugkomt uit Gibraltar naar Spanje moet je ook de inhoud van je tas laten zien. Gibraltar is een soort Mickey Mouse stadje dat erg Brits is. Je kan er met een taxibusje rondtoeren maar je kan dat ook doen met openbaar vervoer. Voor dat laatste hebben wij gekozen want toen we een ticket wilde kopen van GBP 28 per persoon bleek dat je die prijs alleen geldt voor als je met 4 personen bent. Maar ze konden wel een vriendenprijsje maken voor 2 personen en dan zou het slechts GBP 75 kosten. Nadat ik gevraagd had of we dan in een Rolls Royce rondgereden zouden worden liep de man weg. Dus toen ons maar een verdiept in het openbaar vervoer. Het bleek dat je een zgn Hopa kaartje kon kopen voor GBP 2,25 waarmee je de hele dag alle bussen kon gebruiken. Dus toen dat maar gedaan. Met de bus kon je alle bezienswaardigheden bereiken alleen de top naar de apen moest per kabelbaan.

aapAap op autoAap met kind

Yvonne met haar hoogtevrees wilde uiteraard gelijk met de kabelbaan Wink. Maar het was de moeite waard. In de haven Ocean Village hebben we na afloop van de enerverende tocht nog even wat gegeten. We kwamen bij de aapjes de Zweden en Denen tegen waarmee we door de straat mee op waren gevaren en die hadden na 1 dag La Linea besloten om toch maar in Gibraltar te gaan liggen omdat de prijs ongeveer gelijk was. Maar Gibraltar is niet ons type haven waar je ligt om te zien en gezien te worden dus hebben we besloten om lekker in La Linea te blijven liggen.

Dinsdag zijn we dan vertrokken naar Ceuta ( preek uit Septa) aan de overkant van de Straat van Gibraltar. We kwamen daar rond 1 uur 's middags aan en kregen een plek toegewezen aan de kade en moesten daar achteruit afmeren en dan een mooringlijn oppikken en die aan de voorzijde van de boot vastmaken. Na de gebruikelijke administratie zijn we direct Ceuta ingegaan. Het is duidelijk een stad waar 2 culturen bij elkaar komen maar waar de Spaanse invloed zeer duidelijk aanwezig is.

Fort in CeutaDe oude forten, gebouwen en monumenten zijn prachtig onderhouden en het is een stadsgebied met veel geschiedenis. Het is wisselend in bezit geweest van diverse landen maar de laatste paar eeuwen is het dus Spaans. Je kunt er prima winkelen op de lange winkelpromedade. De prijzen zijn erg gunstig omdat hier geen BTW wordt geheven maar alleen een soort stadsbelasting die aanzienlijk lager is. Ook is er veel tax-free te koop van electronica tot parfum. Dus kun je er veel geld uitgeven. Maar er is ook een zeer grote Lidl dus kun je weer wat besparen op je boodschappen.

Vandaag hebben heerlijk doorgebracht in het Mediterranean Maritime Park met diverse zoutwaterzwembaden met schitterende palmbomen en allerlei bars en restaurants. Het is in feite een klein paradijs dat door een kunstenaar Cesar Manrique is ontworpen.

Hercules

Morgen varen we weer terug naar het Spaanse vasteland en gaan waarschijnlijk ankeren in een baai noordelijk van Sotogrande.

24 augustus 2013... De Levante weerstaan.

We liggen nu in La Linea de la Concepcion. Dat is de Spaanse stad tegen Gibraltar aan. Daar is een prima haven en "de apenrots" van Gibraltar is op loopafstand van de haven.

De reis hiernaar toe was er een waarbij we alle soorten wind en golven hebben meegemaakt. We zijn woensdag de 21e vertrokken uit Cadiz met bestemming Barbate. Dat is ongeveer 40 mijl. De windvoorspellingen waren zodanig dat er weinig of geen wind zou staan en dat we veel op de motor zouden moeten varen. De eerste 20 mijl was dat ook zo en tuften we rustig langs de kust en moesten alleen uitkijken voor de tonijnnetten die zich hier over enkele mijlen uitstrekken. Maar die worden goed aangegeven op de kaart en ook de boeien zijn duidelijk te zien. Halverwege, zo rond de middag, trok de wind iets aan en het leek erop dat we konden gaan zeilen. Dus hup zeilen op en motor uit. Maar binnen een half uur was de wind naar het oosten gedraaid en nam toe tot 6 Bft. Het was duidelijk dat de Levante was opgestoken hoewel dat niet voorspeld was. Dus dat werd hakken tegen de wind in, zeilen reven en doorbijten. Ook nam de golfslag behoorlijk toe en kreeg de boot veel zout over zich heen.... Tegen 6 uur kwamen we aan bij de haven van Barbate en de baai ligt zo beschermd dat golven en wind dan weer helemaal weg zijn. Direct was het weer bloedheet in de haven.  Moe maar voldaan hebben we toen ons steigerborreltje genomen en zijn daarna toch nog even boodschappen gaan doen in de plaatselijke supermarkt aan de haven.

We spraken een Fransman met een OMVI (een aluminium boot), die we al eerder gesproken hadden in Cadiz. Hij had zelfs een paar dagen ervoor om moeten keren want 5 mijl voor Barbate werd het weer zo heftig dat hij ergens in de luwte voor anker is gegaan.

Maar goed de andere dag hebben we, na wat wikken en wegen, toch besloten om vroeg te vertrekken omdat de Spaanse weerberichten voor Tarifa een Levante gaven van slechts 4 Bft. Dat is relatief weinig maar wel weer recht op de neus. Het eerste stuk door de baai van Barbate was rustig. Nadat we daar voorbij waren werd het al wat ruiger en richting Tarifa nam de wind toch weer toe tot zo'n 24 knopen (6Bft) maar dit keer geen hoge golven. De zee bleef relatief vlak. Voorbij Tarifa, dan ben je in de Straat van Gibraltar, nam de wind weer iets af en zijn we gaan zeilen en kon de motor uit. Ook hier weer alles opkruisen maar er was genoeg ruimte en het weer was verder prima. Aan de Marokkaanse kant hing laaghangende bewolking. Een bizar gezicht bergtoppen boven de mist uit.

Wat je wel meekrijgt is de spanning tussen Spanje en Engeland om Gibraltar. De Engelsen hoor je regelmatig op kanaal 16 tegen de boot van de Spaanse Guardia Civiel zeggen dat hij zich moet melden omdat hij zich in Britse territoriale wateren bevindt. Uiteraard houdt die zijn mond waarna de Engelse ze vertelllen dat op basis van de international conventie van de UN ze de Spanjaarden voor het gerecht zullen brengen. Ook worden er regelmatig boten opgeroepen door een British Warship. Zodra ze de Britse wateren binnenvaren moeten ze hun IMO registratie bekend maken.

Maar goed wij liggen hier lekker en gaan vandaag maar eens naar Gibraltar te voet.

De Rots

20 augustus 2013

de uitkijktoren in Cadiz

We hebben een aantal zeer aangename dagen gehad in Cadiz, waarin we de stad goed hebben leren kennen. De eerste dag hebben we dat op de fiets gedaan en hebben we de oude binnenstad met zijn oude gebouwen, prachtige kathedralen en een leuke versmarkt verkend. Daarna zijn we een route buitenom langs diverse stranden en bolwerken gereden. Helaas was de citadel op het schiereiland op maandag gesloten, dus moesten we weer over de oude pier terug. De tweede dag hebben we alles te voet gedaan omdat we wat boodschappen nodig hadden en dat gaat gemakkelijker met ons boodschappenkarretjeEmbarassed.

De andere dag zijn we naar de stad gegaan om een hapje te eten en op de terugweg werden we verrast door een grote groep muzikanten die zich 's avonds verzamelen midden op de pier naar de haven en die spelen daar muziek. Wel erg bijzonder om dat zo te zien en te horen. Zie de link van het filmpje

Inmiddels hebben we een Zweedse en een Noorse boot naast ons liggen en ook deze bemanningen kijken naar een gunstig window om naar Barbate te varen. Het ziet er naar uit dat we woensdag 21 augustus kunnen vertrekken.

Plein met fontein

Monument van de Constitutie in Cadiz

Gades kijkt naar Cadiz

18 augustus 2013

We zijn toch een dag langer in Chipiona gebleven om het stadje verder te bekijken. Zoals gezegd zijn er wel toeristen maar het is nog authentiek spaans. De hotels die er gebouwd zijn bij de stranden zijn geen enorme massieve flats maar maximaal 3 etages hoog zodat de omgevingsbebouwing niet overheerst wordt door de toeristenhotels. De binnenstad is kleinschalig met veel kleine winkeltjes. Omdat in de Spaanse havens vaak een kleinere wateraansluiting is kon ik hier in een Doe-het-Zelf-winkeltje een goede aansluitnippel kopen.

We zijn ook weer eens op zoek geweest naar een pre-paid kaart voor de dongel van de laptop maar dat lijkt in Spanje een dure aangelegenheid dus doen we het maar met de middelen die we hebben.

Van al dat lopen werden we hongerig en hebben we in een klein straatje lekker kunnen lunchen in de schaduw.

Lunch in Chipiona

Zaterdag zijn we dan vertrokken naar Cadiz. Het was weer een rustige tocht met een ruime wind van achteren maar erg zwak dus weer de motor bij om toch maar wat mijlen te maken. Op een gegeven moment spotten we een paar dolfijnen en die gingen zich eens uitsloven rond de boot door ervoor en er onderdoor te zwemmen en dan weer hoog uit het water te komen. Dat was een leuke afwisseling voor een rustig tochtje waar we weer konden lezen onder het varen. De Millennium trilogie schiet al op...ik ben begonnen in het 3e en laatste deel.

De weersvoorspellingen voor de komende dagen geven veel wind uit het oosten in de straat van Gibraltar dus we blijven hier in Cadiz een paar dagen liggen en kunnen we ook op ons gemak de stad verkennen. De fietsjes zullen we weer eens tevoorschijn halen daar het hier redelijk vlak is en de afstand van de haven naar de stad toch een behoorlijke eindje lopen is.

15 augustus 2013

Gisteren zijn we na een zeer rustige tocht vanuit Mazagon in Chipiona aangekomen. Zoals gezegd er stond geen wind, de lucht was strak blauw en de zee was vlak op een klein beetje deining na. Dus motor aan en onder de bimini lekker een boek lezen, het 2e deel van de Millennium trilogie. Chipiona is een plaats waar ook veel Spanjaarden hun strandvakantie vieren. Op het strand is het gezellig druk maar toch heel anders als bij ons op Zandvoort. Het is veel meer een familie gebeuren waar de hele familie inclusief opa en oma meegaan. Ook de prijzen zijn ondanks dat het hoogseizoen is zeer schappelijk. 1 Euro voor een biertje is toch heel anders als 2,60 Euro zoals in Nederland.

Ook hebben we weer eens bij een grote supermarkt de voorraden verder bijgevuld voor op de boot. Alle vakken onder de vloer beginnen leeg te raken.....

Morgen gaan we door richting Cadiz. De straat van Gibraltar en ook de Middellandse Zee komt in zicht.

13 augustus 2013 Goodbye Portugal.....

We zijn na een lange tocht motorzeilen aangekomen in Mazagon. We zijn gisteren vroeg in verband met het afgaand tij naar Ayamonte vertrokken. 7 uur ging het anker op. Het weer was erg rustig en het enige waar we voor moesten oppassen waren weer eens de boeitjes van de vissersnetten Tongue Out. Maar onderweg kwamen we erachter dat we al om 12 uur 's middags voor de monding van de Rio Guardiana zouden aankomen en dat daar een drempel is met een diepgang van ongeveer 2 meter. Met een beetje deining raak je dan de grond dus het advies is om daar 3 uur voor HW op zijn vroegst naar binnen te varen. Dat betekende 3 uur wachten op zee of doorvaren naar de volgende haven Mazagon. Dat is 30 mijl verder. Toen maar besloten om door te varen naar Mazagon. Daar zijn we om 4 uur aangekomen en moesten we de klok weer vooruitzetten naar de standaard Europese tijd dus werd het 5 uur Smile.

We zijn dus weer terug in Spanje. Mazagon ligt aan de Rio Tinto. Aan een zijaftakking ligt de raffinaderij van Repsol bij Huelva. Die zie je van zee uit goed liggen. Voor de de haveningang liggen ook een aantal grote tankers en gastankers voor anker te wachten. Mazagon zelf is een rustig plaatsje met mooie stranden en leuke huizen. De haven is super maar ook hier weer erg veel lege plaatsen. De crisis wordt hier goed zichtbaar als je ziet dat er hele pontons spiksplinternieuw maar ongebruikt liggen. Maar het boulevardje is erg gezellig daar er toch veel activiteiten in de haven zijn. Omdat we na 3 dagen voor anker ook door onze voorraden heen waren hebben we weer even de kar volgeladen en  weer genoeg proviand ingeslagen. Nu dus even de website bijgewerkt op het terras van de haven. Dat is de enige plek met internet maar gelukkig met schaduw. Internet is iets waar je continu voor moet kijken waar je dat kunt krijgen.  Het is nu een dikke 30 graden overdag met weinig wind.

website

Morgen gaan we verder naar Chipiona.

11 augustus 2013

We liggen bij Ilha da Calutra (bij Faro) al 3 dagen voor anker. Vanaf Albufeira hadden we een fantastische zeildag met 15 - 18 knts wind. De wind was tegen en dat betekende opkruisen. Maar omdat het maar 25 mijl was, was dat goed te doen bij een heerlijke zon en een vlakke zee. In de haven van Albufeira lag naast ons een Portugese zeilboot die dezelfde richting opging en al vaker in de lagune van Lagos had geankerd. Hij gaf voor het weggaan ons nog enkele tips. Vlak voordat we bij de ingang van de lagune aankwamen werden we via de marifoon opgeroepen en het bleek de schipper van de Pede Vento te zijn, degene die ons de tips had gegeven. Hij was zelf ook naar Faro gevaren en bood aan om ons voor te gaan naar een goede plek om te ankeren. Uiteraard hebben we dat aanbod aangenomen en zijn zo met z'n tweeen binnengevaren. Bij Ilha da Calutra zijn we toen voor anker gegaan. Dat is op een rivier dus stromend water. elke 6 uur  draait de richting en dus de boot. Maar de grootste verrassing was toen we aan land gingen met  ons bijbootje. Het dorpje Calutra is een vissersdorpje op het eiland waar nog geen wegen zijn en dus ook geen auto's. De verbinding tussen de schilderachtige huizen en de haven is gemaakt van betonnnenplaten van maximaal 1 meter breed. Als er iets vervoerd moet worden dan gebeurt dat met een tractor waarvan er een paar op het eiland zijn.

Ingang Faro LaguneDe zon gaat onder bij CalutraImpressie vn de haven van Calutra

Je kan er lekker eten en we hebben dan ook in plaats van zelf te koken aan boord er 's middags lekker vis gegeten en dan konden we 's avonds met een simpele broodmaaltijd aan boord de dag afsluiten. Omdat het zeer warm was hebben we een aantal malen lekker gezwommen vanaf de boot. Ook 's ochtend zo uit je bed even buiten douchen. Het is hier een echt paradijs. Maar we moeten verder.

Morgen gaan we naar de grensrivier, Rio Guadana tussen Portugal en Sapnje en kunnen we kiezen voor een haven in Portugal, Vila Real de Santo Antonio of een in Spanje, Ayamonte. We zien wel als we er aankomen.......

9 augustuis 2013

We liggen nu 2 dagen in Albufeira. Een verademing vergeleken met Portimao. Een heerlijk rustig en beschut haventje met een gezellige boulevard. Even 10 minuten lopen en je bent in de oude binnenstad waar het natuurlijk wel erg druk is omdat het hoogseizoen in volle omvang bezig is. Maar er zijn hier ook hier prachtige stranden en rotsformaties. Vandaag gaan we naar Faro varen en willen daar voor anker gaan in de lagune achter het eiland Ilha da Culatra. Het moet er erg mooi zijn. We zullen dit laten weten in ons volgend verslag.

6 augustus 2013

Voor anker in Portimao

We liggen nu 2 dagen in de baai bij Portimao voor anker. Nadat Anja van boord is gegaan waren we aanvankelijk van plan om naar Albufeira de varen maar omdat het warm was en er weinig wind stond besloten we om aan de overkant lekker voor anker te gaan. Tijd om gewoon lekker te lezen en een paar zaken aan de boot  na te lopen.

Sea Drive IGisteren zijn we naar Ferragudo met de dinghy gevaren om wat boodschappen te doen. Onze dinghy konden we afmeren in de vissershaven. De haven doet Grieks aan met een kade waaraan 2 restaurantjes zijn. Nadat we de boodschappen hadden gedaan in een bloedheet stadje op de terugweg in de haven toch maar even een koel wit wijntje en een biertje genomen. Daar spraken we nog met de bemanning van de Juanita die tot nu toe elk jaar weer terug naar Nederland voeren maar nu de boot in Lagos laten liggen omdat ze geen zin hebben elke keer de Golf van Biskaje over te steken.

Het grappige is dat je niets leest in de Pilot over Ferragudo maar dat het eigenlijk een meer authentiek stadje is dan Portimao waar de toeristenindustire zijn sporen heeft nagelaten. Inclusief de disco''s die to 6 uur 's ochtends een rot herriie maken en dwingt dat iedereen er met oordopjes moet slapen.

Morgen gaan we waarschijnlijk verder naar Albufeira. Vandaag nog even wat voorbereidingen doen en lekker van het water en de zon genieten.

3 augustus 2013

Toen we gisteren uit Lagos vertrokken rond 11 uur stond er een stevige wind en werden we met 20 knopen het kanaaltje naar zee uitgeblazen met een noordelijke wind. Zodra we op zee waren de zeilen gehesen en lekker sportief kunnen zeilen totdat....opeens de wind volledig wegviel na zo'n 3 mijl. Na wat dobberen kwam de wind opeens uit compleet de andere hoek namelijk uit het zuiden en ook minder sterk. Zo konden we rustig met Anja achter het stuur zo de haven van Portimao inzeilen. Zo zie je maar weer dat ondanks dat de weersvoorspelling duidelijk veel wind uit het noorden gaf er plaatselijk het toch iets anders kan zijn. In de middag draaide de wind weer naar noord en trok gelijk aan naar een dikke 5 bft.  Daar was het in de haven bloedheet en na ons gemeld en en geregistreerd te hebben konden we naar onze definitieve plek.

De haven van Portimao is ook een zeer luxe en complete haven met hotels en appartementen rondom de haven en een zwembad. Ook zijn er leuke terrassen en restaurants. Ook is er een heerlijk strand met eveneens leuke strantenten. Nadat we eerst de boulevard verkend hadden zijn we met de bus naar het centrum gegaan. Dat is niet zo bijzonder omdat er veel oude gebouwen zijn gesloopt en daarvoor in de plaats zijn hotels en kantoren terug gekomen. Toch hebben we daar een leuk restaurant gevonden waar we de laatse avond met Anja hebben doorgebracht en teruggeblikt op alle leuke dingen die we gezien en meegemaakt hadden.

Vandaag na een lekker ontbijt buiten in de kuip hebben we Anje naar de bus gebracht. Wij kijken terug op een super leuke week waar ze een deel van Portugal vanaf het water heeft meegemaakt met de nodige leuke plaatsen zoals Lissabon, Sines en Lagos. Anja reist eerst naar Faro waar ze morgen dan met het vleigtuig terug naar Nederland vliegt.

2 augustus 2013

Cabo Sao VincenteOp woensdag 31 juli zijn we aangekomen in Lagos. Van ons verblijf in Sines hebben we erg genoten omdat het erg gezellig was bij de boulevard en het strand. De week ervoor was er een Festival geweest maar nu was er een feest voor de lokale bevolking. Toen we langs het strand liepen kwamen we er midden in terecht. Lekker eten en drinken plus muziek was weer eens het hoofdbestanddeel maar wij hebben ons daar maar aan overgegeven.

De tocht van Sines naar Lagos was lang en omdat er weinig wind stond moesten we alles motorzeilen. We zouden bij Sagres een baai achter de Cabo de Sao Vincente voor anker gaan maar daar moesten we vanaf zien vanwege de hoge deining die er stond. Het was niet mogelijk om daar rustig de nacht door te brengen. Dus toen maar door naar Lagos 15 mijl verder. Al met al een lange dag. Rond 8 uur lagen we binnen in de haven na eerst weer eens volledig ingeschreven te zijn.

Lagos is een leuk stadje dat veel toeristen trekt. Er izijn prachtige stranden. We hebben er gisteren lekker rond gelopen en wat kleren gekocht. Ik ben er ook even naar de kapper gegaan.

Vandaag gaan we door naar Portimao datis maar 7 mijl verderop maar omdat er meer wind verwacht wordt lig je daar iets leuker denken we.