Juli 2013

30 juli 2013

Tram in LissabonWe zijn gisteren aangekomen in Sines na een grandioze 3 dagen in Lissabon. We hebben daar een passepartout voor 2 dagen gekocht waarmee we uiteindelijk 3 dagen mee hebben rond kunnen toeren. Met het trammetje door het oude Lissabon daarna met de bus naar het terrein van de Expo 98, naar Belem etc. Lissabon komt op ons over als een dynamische stad waar veel is gedaan om de oude gebouwen in goede staat te houden. Maar er is ook ruimte voor de alledaagse zaken zoals marktjes en kleine winkeltjes. De haven lag goed centraal en met openbaar vervoer was alles goed te bereiken. Zaterdagavond is Anja bij ons aan boord gestapt om een stuk mee te varen richting het zuiden. Dus maandagochtend om kwart over acht de trossen los om op tijd voor de voetgangersbrug te zijn die ons weer toegang gaf tot de Taag.

brug van de 25e april

BelemHet was juist kentering HW dus van de stroom hadden we geen last. Met een rustig gangetje zo dicht mogelijk langs de noordkant gevaren om alles nog eens vanaf het water goed te kunnen zien. In de monding overgestoken en hebben we de koers naar het zuiden verlegd.

Het eerste stuk stond er betrekkelijk weinig wind maar na de lunch stak de wind op en al gauw hadden we een dikke 20 knopen NW dus dat schoot lekker  op. Anja kon met de wind en de bijbehorende zeegang meteen goed inslingeren. Om half vijf zijn we dan de haven binnengezeild. In de voorhaven was het iets rustiger om de zeilen weg te halen. Nadat de hulphavenmeester, Wim van de Pelikaan een lijntje had aangepakt, verder afgemeerd en snel ingeschreven op het havenkantoor. Het biertje smaakte daarna weer best. Na het eten aan boord zijn we nog even het dorp in gegaan. Daar kwamen we midden in een lokaal festival terecht aan het strand. Daar hebben we ook nog wat gegegeten en gedronken aan lange tafels tussen de plaatselijke bevolking. Dat was ontzettend leuk maar toch zijn we tegen half 12 maar eens terug naar de boot gegaan.

Vandaag een rustdag gehouden en administratie bijgewerkt wat hier is weer eens prima internet.Smile. Yvonne heeft een was gedraaid in de was automaat bij het havenkantoor. Anja heeft haar vlucht en hotel in Faro kunnen boeken.

Morgen gaan we naar Cabo de Sao Vicente en daarna door naar Lagos.

25 juli 2013

Cascais museumVanochtend besloten om eerst even Cascais te verkennen en daarna te vertrekken naar een haven aan de Taag in Lissabon. Cascais is een leuke stad met een oud centrum en een prachtig gerestaureerde Citadel bij de haven. Na ruim een uur daar rondgewandeld te hebben zijn we terug naar de haven gegaan. Daar konden we eindelijk onze campingaztank omwisselen. Ook heb ik een 32 Amp verloopsnoer naar 16 Amp aangeschaft omdat veel havens hier dat als standaardaansluiting hebben. Blijkbaar hebben veel boten airconditioning en andere zware electriciteitsverbruikers geinstalleerd. Cascais was wel een van de mooiste maar ook duurste havens die we tot nu toe hebben aangedaan. Er lagen een paar mega jachten in de haven van 100ft met bemanning.

Om 1 uur losgemaakt en vertrokken naar Marina Alcantara in Lissabon. De wind was ruim van achteren en 's middags is die tussen de 14 en 20 knopen. Omdat we de vloedstroom mee hadden gingen we met alleen de fok bij met een lekker gangetje over de Taag. Ondertussen konden we genieten van een fantastisch landschap en stadsgezichten. Zo hadden we onze eigen rondvaart over de Taag.

Wachten voor de brugBij de brug van de 25e April viel de wind helemaal weg en moest de motor worden gestart.De brug heeft een doorvaarhoogte van 70 meter maar het lijkt net als je aan komt varen dat het maar net kan. Todat je eronderdoor vaart dan zie je dat er nog heel veel ruimte is...... Na de brug was de haven bijna direct aan de noordkant. Toen we aankwamen bleek dat we nog 30 minuten moesten wachten voor een voetgangersbrug. Daarom maar even bij een grote sleepboot vastgemaakt om te wachten tot de brug open ging. In de haven afgemeerd en op zoek naar de havenmeester. Die zei dat we door moesten varen naar de bezoekersponton. Dus weer  losgemaakt en verderop weer afgemeerd. Na ingeschreven te zijn bleek dat we naar een box moesten. Dus weer losgemaakt en afgemeerd voor de 4e keer. Oefening baart kunstSmile.We liggen hier prima en gaan de komende dagen Lissabon op ons gemak verkennen.

24 juli 2013

We liggen nu in Casacais aan de monding van de Taag. Maar even terug naar zondag 22 juli. We lagen in Figueira da Foz wat bleek een heel leuk stadje te zijn dus hebben we in plaats van direct 's ochtends te vertrekken eerst maar even rond gewandeld door het centrum. In tegenstelling tot Vigo in Spanje was er vollop bedrijvigheid op zondag en waren er veel mensen op de been. We hebben eerst gepoogd om postzegels te bemachtigen maar helaas de postzegelautomaat was buiten dienst. Daarna even over de overdekte markt gelopen en zowaar kon Yvonne slagen bij een schoenenstandje voor een paar eenvoudige teenslippers waar ze allang naar opzoek was. Ook nog even wat etenswaren ingeslagen in toen terug naar de boot. Om 1 uur zijn we de haven uitgevaren. Omdat er nog steeds weinig wind staat en we geen zin hebben in lange tochten op de motor daarom Nazare als volgende haven gekozen. Dat is ongeveer 25 mijl verder en wordt door de meeste boten die zuidwaarts gaan overgeslagen. We kwamen daar rond 6 uur aan omdat we toch geprobeerd hebben om nog een stuk te zeilen zonder de motor bij.

Nazare van bovenBij aankomst moesten we zelf een plekje zoeken omdat de havenmeester op zaterdag en zondag niet werkt. Bij de toegang controle van de visafslag moesten we ons melden want de haven is eigenlijk een vissershaven met een paar steigertjes voor plezierjachten. Zondagnacht werd het een drukte van belang van vissersboten die kwamen en gingen. De volgende dag hebben we Nazare verkend en dat bleek een hele leuke plaats te zijn met een boulevard en een bruisende binnenstad. Omdat we nog steeds worstelen met goed en betaalbare internetverbinding zijn we op aanraden van de toeristeninformatie naar de openbare bibliotheek gegaan. Die hadden inderdaad een goed en snel internet dus daar de nieuwe info over het weer binnengehaald en nog even geprobeerd de vodafone stick aan de praat te krijgen maar dan kwam ik weer in een catch 22 situatie met de registratie als buitenlander. Je moet je telefoonnummer opgeven maar dat moet een nummer in Portugal zijn. Je Nederlandese vodafone nummer wordt niet geaccepteerd door vodafone Portugal.Frown

VissersbootjeHierna maar eens lekker geluncht en daarna zijn we met de elevator, een kabeltreintje, naar de top van de klif gegaan. Daar had je een fantastisch uitzicht over de baai. Omdat Nazare zo leuk was hadden we besloten om nog maar een nachtje te blijven en dan dinsdag naar Peniche te varen.

Dinsdag bij tijds vertrokken naar Penich. Weer was er weining of geen wind dus maar op de motor en omdat er totaal geen druk op de zeilen was en de deining voor behoorlijke schommelingen zorgt de zeilen maar ingerold.

Penich, daar kan ik kort over zijn. Verkeerde haven met ferryschippers die als gekken door de haven voeren en golven veroorzaken waardoor je aan 7 stootwillen nog niet genoeg hebt om je boot te beschermen. Deze haven zou iedereen over moeten slaan.

Dus vanochtend om 10 uur zijn we vertrokken voordat de ferryboten gingen varen. Hoewel niet veel wind toch heerlijk gemotorzeild met een zonnetje in de kuip en een prachtig landschap dat aan ons voorbij trok. Genieten dus! Net toen we de zeilen bij Cascais hadden opgeborgen kwam de wind opzetten met een dikke 5 bf. Nadat we bij de receptie hadden afgemeerd en ons hadden geregistreerd kregen we een goede plek toegewezen.Toen we goed lagen hebben we eerst een lekker biertje en een wit wijntje genomen. Morgen maar eens verder kijken wat we gaan doen. We willen in Lissabon een haven aan de Taag zoeken om vandaar uit de stad verder te gaan bekijken.

21 juli 2013,

Dit verslag schrijf ik vanuit Figueira da Foz een haventje 60 mijl zuidelijk van Porto.

Porto was een super stad en we lagen tegenover de Ponte da Arrabida, een gezichtsbepalende brug over de Douro. Nadat we Petra en Sjoerd hadden gevonden in de stad even nog een terrasje gepikt en toen zijn we teruggegaan naar de haven. In het stadje Gaia bij de haven hadden we een typisch restaurantje gezien waar alles en iedereen op straat eet en moeders vis en vlees op de barbeque legt en klaar maakt. Als je moet wachten voor een plaats neem je gewoon een flesje bier en gaat op de stoep staan wachten. Na deze eetervaring terug naar de boot maar eerst nog even gekeken bij het popfestival dat ook bij de haven aan de gang was.Een geweldige happening maar het was genoeg geweest.

De andere dag zijn onze matrozen weer met hun ticket voor de hop-on hop-off bus de stad ingetrokken en wij ziijn omdat er een goede supermarkt in de buurt was maar eens de voorraden gaan aanvullen. Ook nog maar eens een vodafone pre-paid datacard aangeschaft om nog een mogelijkheid te hebben oom internet te ontvangen.

Port proevenDaarna zijn wij naar een portproeverij, Churchill, gelopen.Dat viel behoorlijk tegen. De receptioniste had gezegd dat het goed te lopen was maar het bleek toch bijna een uur flink doorstappen. We kwamen daar juist op tijd aan en kregen gelijk een rondleiding door de kelders en daarna uiteraard allerlei port soorten en Douro wijn soorten te proeven. Voor Yvonne, als portliefhebber, was dat natuurlijk erg leuk. Zelf vond ik de witte port het beste smaken. Na afloop dan maar een fles witte port en een fles rode port aangeschaft en toen bood de dame van de rondleiding aan om voor ons een taxi te regelen want er was al een taxi besteld voor 2 portugese studentes en wij konden daar ook wel mee. Het bleek een Tuk-Tuk te zijn die ons met hoge snelheid terug naar de haven bracht. Daar troffen we ook Petra en Sjoerd aan die vanwege de moeizame internetverbindingen al 1,5 uur hun vliegtuig probeerden te boeken. Uiteindelijk is dit gelukt via de computer van een van de havenmeesters. 's Avonds eerst samen met de crew van de Pelikaan geborreld en toen aan  boord lekker gegeten.

Zaterdag zijn de matrozen Petra en Sjoerd om 8 uur van boord gestapt en met de taxi naar het station gegaan voor de trein naar Lissabon waar ze nog een paar dagen vakantie gaan houden. Het waren super gezellige dagen met hun aan boord maar ook wij moeten verder. Dus na getankt en afgerekend te hebben op naar Figueira da Foz. Eert was het nog bewolkt maar al gauw brak de lucht open en voeren we onder een strak blauwe hemel en hadden weer eens goed zicht. De wind was net niet genoeg om alleen onder zeil te kunnen varen dus op en laag pitje de motor bij om toch een goed gemiddelde van 6,5 knoop te kunnen halen. Hier zijn we dan om 8 uur binnengevaren en na de nodige administratieve plichtplegingen een goed plekje gezocht.

Vandaag gaan we nu eerst nog even de stad in en gaan dan waarschijnlijk naar Nazare.

18 juli 2013

Op 11 juli zijn we met een rustig gangetje naar Vigo gevaren. Een stukje van zo'n 15 mijl. We hadden gekozen voor de haven Punto Lagoa die er volgens de pilot prima uitzag. De ontvangst door de havenmeester en de plek die we toegewezen kregen was ook goed alleen de ligging was zo afgelegen dat we geen boodschappen konden doen. Daar moest je voor naar Vigo dat een dikke 30 minuten klimmen en dalen was met de fiets. Dus hebben we besloten om zaterdag naar de jachthaven in de stad te gaan, de Real Nautico Club de Vigo. Een verenigingshaven met een historie vanaf 1906. Daar lagen we prima midden in de stad en was ook voor Petra en Sjoerd goed te bereiken met de trein. Die hadden eerst een paar dagen in Santiago de Compostellla doorgebracht voordat ze naar ons toe kwamen.

Zondag even na het middaguur stonden Petra en Sjoerd aan de ingang van de haven bepakt en gezakt. Het was warm dus na de bagage in de hut gezet eerst even lekker in de kuip wat drinken en eten. Daarna zijn we de stad ingegaan maar op zondag houdt Spanje echt zondag. Het is op een paar restaurants en cafe's na doodstil op straat. De volgende dag boodschappen gedaan en de weerberichten bekeken voor de trip naar Baiona. De afstand is maar 17 mijl. Dus we hoefden niet zo vroeg te vertrekken.

Om half twaalf vertrokken met weinig wind maar wel onder zeil naar Isla Cies. Dat is ook een eiland dat behoort tot een natuurpark en daar hebben we voor de lunch het anker uitgegooid. Lekker relaxed met z'n viertjes gegeten maar het water is te koud op te zwemmen. Na de lunch het laatste stuk naar de haven van Baiona. Een prima haven maar ook hier erg basic wat voorzieningen betreft.

Baiona havenzichtBaiona zelf is een fantastisch stadje met veel oude smalle straatjes en heel veel winkeltjes en eettentjes. 's avonds was er een feest met dansdemonstraties waar de hele bevolking voor was uitgelopen. Na afloop hebben we nog even een terrasje gepikt en zijn we moe maar voldaan terug naar de boot gegaan. Dinsdag wilde ik maar weer eens proberen of er een winkel was die Navionics cards verkocht. Helaas het bleek een lokale feestdag te zijn en de (watersport)winkels waren gesloten. Ondertussen ook nog geen nieuwe informatie van Navionics helpdesk ontvangen dus de frustratie begon weer eens een beetje op te lopen. 's Avonds zijn we tappas gaan eten bij een restaurantje met een terras in een heel smal straatje maar waar ook de plaatselijke bevolking komt. Dat was wel komisch. De ober verstond geen Engels en zei op alles "si". Later bleek dat ie er geen snars van had begrepen maar zijn collega stuurde om de bestelling nogmaals op te nemen. De uitkomst van deze moeizame conversatie was Sjoerdverrassend maar wel lekker Smile.

Via een mailtje van de Blauwvoet kregen we info dat Porto in tegenstelling tot info in de pilots een prachtige nieuwe haven heeft in de rivier de Douro vlak voor de brug. Via internet hierover informatie en vaaraanwijzingen binnengehaald en besloten dat we ook naar deze haven zouden gaan ipv Leixos

Op woensdag vroeg op want we zouden naar Porto varen. Een tocht van 65 mijl. Om 8 uur hebben we de trossen losgegooid. Het bleek een tocht te worden met weinig wind en eerst mistig en daarna grijs tot aan Porto. We hebben zo op een andere manier 50 tinten grijs gezien. Onze tijdelijke crew bleek toch een beetje last te hebben van de Oceaandeining en heeft toch maar voor de zekerheid een zeeziekte pilletje genomen. Aangekomen aan de monding van de Douro voorzichtig naar de haven gevaren op de dieptemeter en de boeien, daar ons tijdelijk kaartje van de plotter nog niet was ge-update voor deze rivier. Omdat de haven zo nieuw is staat die nog niet op de kaart.

Aangekomen in Marina Douro blijkt dit een super haven te zijn met geweldige voorzieningen en een geweldig uitgebreide ontvangst en uitleg door de receptie.

Vandaag zullen we eerst eens Porto verder verkennen maar ik zou eerst weer eens pogingen ondernemen om mijn Navionics kaart aan de praat te krijgen daar ik weer nieuwe informatie van de helpdesk had ontvangen om nu hele folders te gaan deleten en dan een nieuwe update te downloaden. Allereerst bleek dat de wifi verbinding van de haven daar niet stabiel en snel genoeg voor is. Dus maar besloten om het via de hotspot van de Iphone te doen. Helaas mislukte dat ook weer omdat Vodafone per abuis een datalimiet had gezet en de download afgebroken werd. Omdat ik dat zelf niet kon resetten maar weer eens met de Vodafone helpdesk gebeld. Helaas, sorry, sorry, sorry had niet mogen gebeuren maar....etc. Omdat dit de eerste uren nog niet teruggezet zou zijn ten einde raad naar de receptie van de haven om te vragen waar ik een goede stabiele internet connectie kon krijgen om een goede download te doen. Zij boden me een 4G modem aan om deze een uurtje te lenen. Dat was super en binnen no time de download volgens de instructie uitgevoerd en het kaartje in de plotter.....En het resultaat....Het werkt weer!!!!! We kunnen weer ongehinderd verder...pffff wat een opluchting want na 1,5 week met moeizame respons van Navionics en slechte internet mogelijkheden kost het moeite om je goede humeur te bewaren.

Dus meteen maar gebruik gemaakt om de website even bij te werken want door alle wifi problemen liep dat ook achter.

Vanmiddag gaan we Porto in waar we Petra en Sjoerd, die al met de bus gegaan zijn, weer ergens ontmoeten om de stad verder onveilig te maken.

11 juli 2013

Vanuit Porto Sin zijn we dinsdag, 9 juli, vertrokken met een lekker zonnetje en een lekker windje. We werden uitgezwaaid door Loes, een schipper van een chartercatamaran de "JOVA''. Zij was de avond ervoor aan boord bij ons komen buurten om even met landgenoten bij te praten. Ze vertelde dat ze deliveries deed en als schipper werkt op charterboten. Dat doet ze over de hele wereld. Het is een afwisselend bestaan alleen ben je nooit thuis en heb je weinig prive leven.

Voor anker bij Isla OnsOns plan was als het niet te druk zou zijn te gaan ankeren in een baaitje aan de westkant van het Isla Ons. Dat is een eiland dat de baai van Pontevedra afschermd tegen de noordelijke swel. Gelukkg was het rustig en vonden we een mooi plekje om het anker uit te gooien. Isla Ons is onderdeel van een Nationaal Park waar je alleen mag ankeren als je eerst je boot hebt geregistreerd en daarna per dag een vergunning moet aanvragen. Gelukkig had ik dat al in Nederland geregeld dus hoefden we alleen maar de dagen dat we gingen ankeren aanmelden.

Dinsdag en woensdag hebben we naast lekker in de zon luieren, lezen en de boot een beetje aan kant maken niet veel gedaan. De winterkleren hebben we maar opgeruimd want het ziet er naar uit dat we die niet meer nodig hebben.

Vandaag gaan we richting Vigo. Daar zitten een een grote watersport winkel die ook dealer is van Navionics. Daar kunnen we dan verder met de problemen die ik nog steeds heb met de plotter card van West Europa. De service van Navionics is niet geweldig. Nadat ik het probleem gemeld had kreeg ik direct een lijst met vragen die ik allemaal heb beantwoord maar daarna alleen een mail ontvangen dat ze het druk hebben en de problemen op basis van volgorde van binnenkomst gaan aanpakken. Ze geven geen tijd indicatie of iets dergelijks wanneer je geholpen gaat worden. Voorlopig zijn we gered met het CF kaartje van dit gebied maar al we verder willen moet er toch echt een goed werkende card hebben.

Omdat er weinig wind staat is het de afgelopen 2 dagen 's ochtends wel erg mistig. Maar al de zon eenmaal rond 11 uur hoger staat dan brandt deze de mist wel weg.

8 juli 2013

Na een heerlijk rustig nachtje achter het anker gelegen te hebben, 's ochtend lekker buiten ontbeten en daarna het anker op en weg. Het plan was Porto Sin in de Ria de Muros. Een leuke baai na de Cabo Finisterre.

Het weer zag er goed uit maar we hebben geleerd dat het lokaal toch altijd net even anders kan zijn. We gingen weg met 3 knopen wind dus zeil uit en de motor een beetje bij. Al gauw kon de motor uit en stond er voldoende wind om lekker te zeilen. Voor het eerst in korte broek en korte mouwen. Al gauw bleek dat de wind toch aantrok en de snelheid behoorlijk rond en boven de rompsnelheid lag. Toen de wind de 30 knopen aantikte toch maar de zeilen een stuk gereefd. Maar gelukkig bleven de golven steken op 1,5 meter. Dus ondanks  de harde wind redelijk relaxed gezeild. Tijdens de lunch ter hoogte van Cabo Finisterre viel de wind bijna helemaal weg en werd de zee binnen 30 minuten bijna helemaal glad met alleen nog de deining. Veel mensen zullen dit laatste nauwelijks kunnen geloven omdat het hier meestal behoorlijk kan spoken. Nadat we de lunch op hadden, de zeilen weggehaald en de motor gestart. De laatste 20 mijl op de motor naar Porto Sin getuft.

Daar aangekomen kregen we een prima plek aangewezen door de havenmeester. De Blauwvoet had een fles champagne koud staan voor als we de beruchte Cabo Finisterre gerond zouden hebben. Deze lekker in de kuip onder de bimini en andere zonwerende middelen soldaat gmaakt.

Daarna lekker aan boord aardappelen, groente en vlees gegeten.

Goodbye BlauwvoetVanochtend een bijzonder moment want het was het tijd om afscheid te nemen van Marco en Mary van de Blauwvoet, een Bavaria 42. Zij gaan door en wij gaan hier nog verder de Ria's verkennen voordat we doorgaan naar Portugal. Wij hebben ze in Fecamp leren kennen toen we daar verwaaid lagen en vanaf daar hebben we samen opgevaren en steeds de planning doorgesproken etc. Samen zijn we naar de Kanaaleilanden gevaren en hebben daarna ook samen de Golf van Biskaje overgevaren. Zo'n 3,5 week hebben we veel met elkaar opgetrokken. In de haven altijd gezellig contact gehad maar hun reisdoel ligt verder weg dan dat van ons en zij willen daarom ook eerder in de Middellandse Zee zijn.

Vandaag weer eens bezig geweest om mijn kaartje van de plotter weer aan de praat te krijgen en alle gegevens naar Navionics gestuurd die ze gevraagd hadden.En nu maar hopen.........wordt vervolgd.

Sea Drive II klaar voor de zomerVandaag ook een extra scherm over de giek geplaatst om meer schaduw over de boot te hebben zodat het binnen minder warm wordt.

Porto Sin is een leuk typisch Spaans plaatsje dat veel visserij activiteiten heeft. Het ligt schitterend tegen de heuvels en er zijn beperkte maar voldoende mogelijkheden om je boodschappen te doen. Het ligt dichtbij Santiago de Compostella. Wij gaan daar niet heen want we  hebben besloten om te proberen om in een baai van Isla Onse in de Ria de Ponteverda te gaan ankeren morgen.

Het komend weekend moeten we in een haven zijn met redelijk openbaar vervoer want Petra en Sjoerd komen als opstappers om een stuk met ons mee te varen richting Portugal.

6 juli 2013

Dit verslag schrijf ik op de boot terwijl we heerlijk rustig voor anker liggen in de Ria de Camarinas.

De afgelopen dagen hebben we doorgebracht in La Coruna. Een grote stad met een mooi oud centrum en toch ook wel internationale allure. We hebben er 's avonds een keertje heerlijk tapas gegeten op de Plaza de Maria Pita. Een plein zoals een plein moet zijn met prachtige gebouwen rondom, o.a. een schitterend paleis, een mooi standbeeld in het midden en bankjes waarop veel mensen zitten om van het mooie weer te genieten. Rondom is ook een grote verscheidenheid van restaurantjes en bars met terrassen.

We hebben ook met de fietsjes de omgeving verkend. We hebben onder andere een van de oudste vuurtorens van Europe bezocht, de Torre de Hercules. Een prachtig strand met boulevard ligt direct tegen het centrum aan.

Omdat er een vulling loskwam heb ik voor de vrijdag een afspraak met de tandarts gemaakt. Die kon me nog net voor ons vertrek helpen. Ook hier weer het taalprobleem maar dat werd door de tandarts keurig opgelost met google translate op zijn scherm. Daarna konden we direct vertrekken want Yvonne had ondertussen de boot klaargemaakt voor vertrek. Ik kon ook nog even langs een watersportwinkel om een nieuw kaartje te kopen voor mijn plotter omdat deze tijdens een update plotseling niet meer werkte. Ze bleken alleen een kaartje te hebben van deze omgeving tot aan Portugal. Dat geeft me tijd om intussen de andere kaart weer werkend te krijgen.

Hoge zeeToen de trossen los en op naar Camarinas zo'n 45 mijl vanuit La Coruna. De voorpelling was een NO wind van zo'n 15 knopen. In het begin stond er weinig wind maar toen we La Coruna goed en wel achter ons hadden gelaten trok de wind gestaag steeds meer aan. Uiteindelijk bleef de wind rond een gemiddelde van 20-22 knopen steken maar regelmatig liep die toch nog op tot 27 -28 knopen, vooral rond een kaap. Daarnaast nam de deining fors toe tot zo'n 2,5 - 3 meter.  Als je dan in een golfdal zit dan kijk je tegen 6 meter water op. Maar de boot en de bemanning konden het goed aan maar we waren erg blij dat we na de laatste kaap de Ria de Camarinas in konden draaien en dan zodra je deze goed bent ingevaren is opeens de deining en de wind weg en konden we met 8 kopen wind afmeren in de haven. Het eerste stuk van de 'Costa del Morte'' zit erop. Ook de Blauwvoet was inmiddels gearriveerd en omdat we laat binnen waren hebben we maar besloten om hier in de haven te gaan eten. De haven doet al erg zuidelijk aan met een paar steigertjes en kleinschalige visserij met kleine bootjes.Echt een prima sfeertje met gemoedelijke mensen.

Vanochtend hebben we eerst nog even met de fiets het dorp verkend, over het marktje gelopen en boodschappen gedaan.

Omdat het zo rustig is vandaag, hebben we besloten om niet in de haven te blijven liggen maar lekker voor anker te gaan in de baai. Gelukkig heb ik een wifi adapter en kan ondank de afstand van een 1/2 mijl tot aan de haven toch nog het signaal opvangen en kan ik dus mijn verslag afmakenSmile.

Zoals de planning er nu uitziet vertrekken wij hier zondag of maandag richting Ria de Muros en gaan we dan eindelijk de Cabo Finisterre ronden.

1 juli 2013

Nadat we gisteren lekker geluierd hebben in Viveiro en een beetje het stadje hebben verkend op een lazy Sunday,  zijn we vandaag vertrokken naar La Coruna. Dit is ongeveer 60 mijl dus een goede dagtocht zeilen. Om goed uit Viveiro weg te kunnen komen moesten we minstens half tij hebben omdat het kanaaltje naar de rivier een paar ondieptes heeft die met laagwater problemen kan geven. Daarom om 9 uur vertrokken. Het weer was niet geweldig, een miezelregentje en weinig wind. De gribfiles en het lokale weerbericht gaven 15 knopen noord maar het bleek dus 6 knopen oost te zijn aan het begin. Dus maar begonnen met motorzeilen. Omdat het prutweer was is Yvonne lekker beneden gaan zitten om een boek te lezen. Na ongeveer 15 mijl trok de wind aan naar 15 knopen en kon de motor uit. Onder zeil konden we goed opschieten door af te kruisen.

Om La Coruna te bereiken moet je om Cabo Prior heen. Gelukkig ging het ronden van de kaap prima met een lekker windje maar het venijn zat in de staart! Na de kaap nam de wind toe tot een dikke 5 tot 6 bft uit het noorden. We werden als het ware de baai van Coruna ingeblazen met een stevige deining van achteren. Eerst maar eens de zeilen wat verder gereefd. Aanvankelijk hadden we gedacht om de Marina Coruna als haven te nemen maar deze bleek achter de golfbreker volledig open te liggen voor de noorden wind. Dus maar besloten om de haven in de stad van de koninklijke jachtclub RCN aan te doen omdat deze midden in de stad en dus beter beschut ligt. Het is altijd weer een feest om over de marifoon met een Spaanse havenmeester te communiceren over een plek. Mijn Spaanse kennis is ongeveer beperkt tot 4 zinnen en van de Spaanse havenmeester is de kennis van het Engels ongeveer van hetzelfde niveau  Maar het blijkt dat ze liever met gebarentaal aan de kop van de steiger je een plek aanwijzen en dan rennend naar de plek je prima helpen. Dat werkt ook en is net zo effectief Smile. Dus om 6 uur vanavond veilig afgemeerd. Na een lekker blikje bier en een wijntje voor Yvonne op naar het havenkantoor. De administratie die hier in Spanje nodig is om een boot als bezoeker in te schrijven is enorm. De zeebrief, het verzekeringsbewijs en allebei de paspoorten worden gekopieerd en daana in een systeem ingebracht. Hoe meer stempels op je documenten staan hoe beter.

De komende dagen blijven we lekker in La Coruna liggen en gaan de stad eens beter bekijken.