Juni 2013

30 juni

We zijn de Golf van Biskaje over!!!!! Lang hebben we daar tegen aangekeken omdat het een erg lange oversteek is en de Golf bekend staat om zijn grillige weer. De laatste week hebben we erg intensief de weerkaarten bestudeerd en de lange termijntrend gevolgd. Het leek er meer en meer op dat we mogelijk in de 2e helft van de week vanuit l'Aber Wrac'h de oversteek zouden kunnen doen. Op woensdag was er erg weinig wind voorzien en om 325 mijl op de motor te gaan afleggen leek ons niet aantrekkelijk. Donderdag zou er meer wind zijn en nog steeds uit de goede hoek. Dus, na overleg met de Blauwvoet crew waarmee we samen de oversteek wilden maken, zouden we dan donderdag om 8 uur kunnen vertrekken. Om alle stromingsproblemen in het Chenal de la Hel te vermijden hadden we besloten om Ile de Ouessant noordelijk te passeren en dan op de westpunt af te buigen naar de Noordkust van Spanje, Viveiro. Een tocht van 325 mijl.

Hoewel we wisten dat er wat stroomravelingen zouden zijn noordelijk van Ile de Ouessant bleek dit toch een stuk heftiger dan we hadden verwacht. Het leek alsof we in een badkuip zaten waar een aantal kinderen met hun platte handen in het water sloegen, allleen dan over een groot oppervlak. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt omdat de diepte van de zee over een klein gebied van enkele duizenden meters naar 100 of minder gaat. De oceaandeining zoekt een uitweg en kan alleen naar boven. Grote waterbellen met een oppervlak van enkele honderden vierkante meters komen dan aan de oppervlakte.

Dit maakt een grote klotsende massa waarin ons bootje een notendopje is, echt een kermisattractie die je gratis kunt meemaken Smile.

Na Ile de Ouessant bijna recht op Viveiro aangevaren. Dat is dan nog zo'n 300 mijl. De wind zat in de goede hoek zoals verwacht en met een knoopje of 15 ruime wind ging het behoorlijk snel. Zeker toen we ook nog de stroom meekregen gingen we soms ruim 10 mijl per uur.

Omdat Yvonne niet graag in het donker vaart hebben we besloten dat zij een deel  van de avond zou sturen en dan zou ik even gaan slapen en rond 11 uur als het donker werd het stuur overnemen en dan de nacht tot 6 uur 's ochtends doen. Als Yvonne dan weer wakker wordt om 6 uur dan zou ze weer het stuur overnemen en dan kon ik gaan slapen tot 11 uur. De lunch en de middag zouden we dan samen doen. Voor ons bleek dat een prima wachtschema te zijn.

De eerste  nacht had ik het geluk dat om 2 uur de maan opkwam en die gaf zoveel licht dat alles goed te zien was. Hoewel er was weinig te zien want de zee is erg leeg. De golf is erg diep 2 tot 3 duizend meter. Vissers en vissersnetten zijn er niet.

Hoewel de voorspellingen 10 tot 15 knopen wind was kregen we regelmatig 15 tot 20 knopen waardoor we lekker opschoten en gemiddeld boven de 7 mijl per uur uitkwamen.

Wat heel bijzonder was, was dat we plotseling begeleid werden door een school van dolfijnen. zie link Het leek alsof ze speelden met onze boot. Het was geweldig om te zien! Ze bleven maar onder de boot doorgaan en met ons meezwemmen. Het was een fantastische, positieve onderbreking van onze tocht op dit oneindige water....

Door onze routeerder aan de wal,  zoals Niels al was voorspeld, viel de wind weg naar 8 knopen uit de noordelijke hoek. Dat betekende klapperende zeilen. Dus grootzeil weg en de motor gestart met alleen fok bij. Later, deze bij gebrek aan wind ook maar weggedraaid.

Rustig op deze manier doorgevaren tot 12 uur 's avonds. Toen kon er weer de fok bij. Inmiddels was het dus nacht en omdat het bewolkt was geen maan. Het was absoluut pikdonker. Zelfs de navigatie verlichting was hinderlijk om nog iets te kunnen zien. Wat wel bijzonder was dat de zee lichtgevend werd als er een verstoring was. De boeggolf en de verstoring door de schroef en de roeren trokken een lichtgevend spoor door het water.

Om 06.15 uur 's ochtends heeft Yvonne het roer weer overgenomen en omdat we nog 17 mijl te gaan hadden, ben ik gaan slapen en zou ze me na 2 uur wakker maken om samen de Ria de Viveiro in te varen. Yvonne als een stoere zeevrouw heeft kranig gestuurd door tussen het nu wel aanwezige in-shore traffic te navigeren. Zoals ze tegen me zei, een tikkie naar stuurboord en een tikkie naar bakboord.

Viveiro in zichtOm 9 uur samen de Ria ingevaren en na een paar mijl het riviertje op naar de haven van Viveiro. Daar kregen we gelijk een goede plek aangewezen en konden we snel afmeren. Ook voor de Blauwvoet konden we nog een lijntje aanpakken. Daarna hebben we een fles bubbels opengetrokken om samen op de geslaagde overtocht te klinken.

Daarna de rest van de dag opfrissen, luieren, en slapen. En het goede nieuws....de ZON hij bestaat!!! Dus eindelijk korte mouwen en korte broek aan. De temperatuur is ook eens boven de 20 graden.

Ook vandaag zondag, een recuperatiedag gehouden. Alle winkels zijn hier op zondag gesloten en slechts een paar kroegjes en restaurants zijn open. Dus besloten om toch maar lekker aan boord te eten.

We hebben vandaag onze verdere planning uitgewerkt en wij blijven in de Ria's van Noord Spanje tot midden juli. Daarna gaan we vanuit Vigo of Baiona naar Porto en zakken we zo rustig af richting de Algarve.

Morgen gaan we naar La Coruna. Dat is ongeveer 60 mijl. De wind zit in de goede hoek hoewel een beetje aan de hoge kant, zo'n 20 knopen maar weer ruim van achteren en weinig golven.

26 juni

AchterburenWe liggen nu in l'Aber Wrac'h in het westen van Bretagne. We zijn van Roscoff maandag 25 juni hier naar toe op de motor gevaren want er was totaal geen wind en een vlakke zee. Een tocht van ruim 30 mijl waarbij zowel bij Roscoff als de aankomst hier op de de rivier naar l'Aber Wrac'h bezaaid ligt met rotsen al of niet onder water. We zijn in Roscoff met de bus nog een dag naar Morlaix gereden samen met Mary en Marco. Dan was een leuke trip door een afwisselend landschap. Morlaix heeft een haven die aan een rivier ligt die volledig droog valt. We moesten daar zijn bij een watersportwinkel voor Marco om een nieuw Navionic kaart met Spanje en Portugal te kopen voor zijn plotter. Uiteraard hebben we alle bezienswaardigheden daar gezien. Zo is er een 58 meter hoge spoorbrug uit 1860 die dwars over het centrum gaat. Dit is een voor die tijd een prachtig stukje engineering waar nu zelfs de TGV over rijdt. Aan het eind van de dag weer terug in in Roscoff in het centrum aan het water heerlijk gegeten. Daarna terug naar de boot om alles voor de volgende ochtend klaar te maken om naar l'Aber Wrac'h te gaan.

We hebben besloten vandaag om morgenochtend 27 juni te beginnen met de oversteek naar La Coruna of Viveiro. Dus de boot vandaag volledig klaar gemaakt voor een oversteek van 3 dagen. Het weer ziet er goed uit. Zo als het er nu uit ziet hebben we de meeste tijd ruime wind of voor de wind. We houden contact met onze routeerder, Niels, via de sateliet telefoon. Hierdoor zijn we in staat om toch wat weersinformatie te krijgen en hem ook onze exacte positie 2 keer per dag door te geven via sms. Wat prettig is dat we samen varen met de Blauwvoet dus we kunnen onderweg nog even overleggen via de marifoon.

We verwachten in de loop van zaterdag aan te komen.

21 juni

Gisteren hebben we in Tredeurden de boel verkend met de vouwfietsen. Het is daar toch erg heuvelachtig en we moesten regelmatig afstappen en verder lopen. Maar de uitzichten over de diverse baaien was prachtig. Het is daar ook het land van Asterix en Obelix en er staan op verschillende plaatsen Menhirs in het landschap. Dat zijn grote brokken langwerpige steen die rechtop zijn gezet. Op de terugweg kwamen we een supermarkt tegen dus daar maar even boodschappen gehaald zodat we ook voor de volgende dag weer proviand aan boord zouden hebben.

Sea Drive & Sea Sheppard in TrebeurdenToen we terugkwamen lag er naast ons en hele grote zeilboot van de Sea Sheppard. Deze heeft wel een heel imposante en dreigende uitstraling maar met de kapitein een praatje gemaakt over de constructie van de boot. Deze blijkt toch gewoon van polyester gemaakt te zijn.

Sea Sheppard in Trebeurden

Vandaag dus vertrokken uit Trebeurden. Dat moest redelijk vroeg, om half acht uiterlijk. Ik had samen met Marco van de Blauwvoet uitgerekend dat we zo.n 2,5 uur na HW nog makkelijk over de drempel van de haven konden en we zouden dan nog minstens een meter onder de kiel hebben. Om 7 uur bleek dat het water toch wel erg snel zakte en zijn we gelijk de haven uitgevaren. Het was een grauwe koude morgen dus we hadden ons allemaal dik ingepakt. Toen we goed en wel op koers lagen richting Roscoff hebben we geprobeerd te zeilen maar het bleek al gauw dat de wind zo recht op de punt zat dat we moesten opkruisen. Bij mooi weer zouden we zeker doorgegaan zijn met zeilen want het is maar een stukje van 15 mijl. Maar omdat het zulk miezerig weer was toch maar het voorzeil weg en gaan motorzeilen. Yvonne kon toen even lekker beneden zitten lezen. In de buurt van Roscoff aangekomen trok het steeds verder dicht en binnen de kortste keren zaten we weer in de mist. Dus radar maar weer aan want niet alle schepen hebben AIS. Met name vissersschepen voeren vaak geen AIS omdat anders de concurrent kan zien waar ze vissen en dus de vis zit.

De haven van Roscoff is brandnieuw en onlangs geopend. Het is een super de luxe haven maar de winkels etc zijn nog in de fase van inrichten. Men doet er alles aan voor het zomerseizoen alles af te hebben. De havenmeester ving ons gelijk op en wees ons en plek aan. Omdat de komende dagen slecht weer verwacht wordt mochten we de boot met lijnen aan 2 kanten vastzetten. Er is plek genoeg.

Hier liggen we voorlopig de komende dagen goed beschut voor de harde wind die tot en met zondag wordt verwacht. Omdat de zomer nog steeds niet in zicht is, ondanks dat het 21 juni de langste dag is, hebben we de kuiptent maar opgezet zodat we iets meer leefruimte hebben bovendeks.

's Middags zijn we lopend even Roscoff ingegaan en het blijkt een heel leuk plaatsje te zijn met een zeer levendige oude haven die droogvalt. Even bij de toeristeninformatie langsgegaan voor wat info over het openbaar vervoer om iets meer van de omgeving te kunnen gaan zien.

Bij terugkomst nog even een glaasje gedronken op de Blauwvoet en daarna lekker aan boord gegeten.

Omdat de golf van Biskaje in zicht komt beginnen we ons al voor te bereiden op de overtocht. Nu blijkt dat als volgende week deze depressie voorbij is, dat er een weervenster komt, met een Azoren hoog dat zich uitbreidt, waarbij we al dinsdag of woensdag de oversteek zouden kunnen gaan aanvangen. Dus de komende dagen betekent dat veel weerkaarten, gribfiles en weersvoorspellingen raadplegen. Dit window komt vroeger dan we eigenlijk in onze planning hebben maar het lijkt een unieke kans met rustig weer, weinig golven en wolken. Het einddoel Gijon of Viveiro hangt af van de situatie in Noord Spanje. Daar staat als we aankomen nog een stevige bries. Dus genoeg stof om verder te puzzelen. Wordt vervolgt.......

20 juni 2013

Brug bij LezardrieuxNa een dagje rust zijn we gisteren om 7 uur vertrokken van Lézardrieux naar Trebeurden. De eerste 6 mijl stroomafvaarts op de rivier was erg mooi. De volledige rust van de ochtend en een meanderende rivier die traag naar zee stroomt met daarbij een vaag opkomend zonnetje was erg mooi. Lézardrieux is een klein typisch Frans plaatsje met een paar winkels rond de hoofdstraat. Uiteraard een kerk en een bar/tabac dat ook kranten, kaartjes en postzegels verkoopt.

TrebeurdenDe trip naar Trebeurden was er een met een paar hoogtepunten. Het eerste stuk was er erg weinig wind en moesten we dus motorzeilen. Toen kwam er ietsje meer wind en kon gelukkig de motor uit. Maar omdat we genoeg tijd hadden om rond hoog water in Trebeurden aan te komen, hebben we de vishengel in stelling gebracht en zeil weggenomen om langzamer te gaan varen. Binnen een minuut hadden we onze allereerste makreel gevangen. Binnen een half uur hadden we 3 makrelen en dat was voor ons genoeg. De bemanning van de Blauwvoet had ook 3 makrelen gevangen dus besloten we de hengelspullen maar weer op te bergen en verder te gaan zeilen.

Op ongeveer 6 mijl voor Trebeurden trok het helemaal dicht en zaten we in een dikke mist. Gelukkig is er weinig scheepvaart maar voor alle zekerheid toch maar de radar aangezet. Nog steeds hoopten we dat de mist weer iets op zou trekken voordat we de haven in moesten varen. Helaas dat gebeurde niet. Dus het laatste stuk zeer langzaam de boeien gevolgd naar de haveningang. De aanvaarroute is nogal slingerend tussen rotsen en over een deel dat bij laagwater droog valt. We waren blij dat we binnen waren. Maar onze aankomst was juist op de befaamde Franse lunchtijd, dus geen havenmeester te bekennen. Gelukkig werden we door de Engelse bemanning van de Chatterbox, een Halberg Rassey 46, die gelijk met ons vertrokken was, prima een plek gewezen. Omdat zij rechtstreeks waren gevaren, en dus ook niet gevist hadden,, waren zij voor de zeemist al binnen.

Nadat we goed afgemeerd waren vonden we dat we wel een biertje en een wijntje verdiend hadde maar niet voordat we eerst even de makrelen hadden schoongemaakt.

's Avonds de makrelen gebakken met gepofte aardappelen en sla. Dat was een prima maal!

Hier blijven we een dag en dan gaan we vandaag verder plannen voor vrijdag. Mogelijk wordt het Roscoff of Morlaix. Omdat het komende weekend hard gaat waaien zoeken we een haven waar leuke dingen te zien zijn.

18 juni 2013

Gisteren zijn we van St. Peter Port op Guernsey overgevaren naar Lézardrieux in Bretagne. Na overleg met de dames hebben we besloten om 's ochtends 6 uur uit  St.Peter Port te vertrekken. De overtocht was zwaar bewolkt met weinig wind. Dus motor starten, voorzeil weg, voorzeil uitrollen en weer motor stoppen etc.  Ik heb nog geprobeerd omdat we op een gegeven moment erg langzaam voeren, zo'n 4,5 mijl/hr, om eindelijk eens mijn vishengel in stelling te brengen. Helaas voeren we toch nog te hard en kwam het paravaantje steed weer naar boven.

Uiteindelijk kwamen we rond 12 uur aan de monding van de Rivière de Trieux. En tot ons geluk brak de lucht open en ging de zon schijnen en werd het zelfs warm. Snel de zeilpakken uit want daarna moesten we nog een 4 mijl door een prachtig landschap varen naar de haven in de rivier. In tegenstelling tot wat er in de pilot vermeldt staat waren er slechts kleine plaatsen met korte vingersteigers. Eerst ons daar maar even tussen gewrongen en afgemeerd. Na de lunch van de havenmeester in overleg een paar lesboten van de kopsteiger laten verleggen en toen konden we prima afmeren aan de kopsteiger. Daarna zijn we ons lekker op gaan frissen en even onze rust genomen.

Voordat we uit St Peter Port vertrokken hebben we zondag met de bemanning van de Blaauwvoet een bustocht rond Guernsey gemaakt. We hadden een ticket waarmee je overal uit kon stappen en weer opstappen als je alles gezien had. Helaas reden er 's middags geen bussen meer en stonden we na de lunch in Vazon Bay, aan de westkust van Guernsey zonder verder te kunnen. Gelukkig bleek er nog een bus te rijden die dan wel niet rond het eiland ging maar direct terug naar St Peter Port. Daar hebben we nog even boodschappen gedaan en daarna terug naar de boot met de watertaxi. 's Avonds alle voorbereidingen getroffen om vroeg te kunnen vertrekken. Voor het slapen gaan nog even een slaapmutsje met Marco gedronken en bijtijds naar bed.

15 juni 2013

's Nachts heeft het behoorlijk gespookt en het waait erg hard, een dikke 6, en daarom hebben we voordat we de stad ingaan de boten nog eens met extra lijnen vastgezet aan het ponton en aan elkaar.

Wachten op Watertaxi

We zijn met de watertaxi naar de wal gegaan en hebben een eerste verkenning van St Peter Port gedaan. Een leuke plaats met een bonte verscheidenheid van mensen. Maar de zon schijnt en uit de wind is het prima verblijven. Lekker een dagje relaxed pierewaaien. We zijn naar Castle Cornet gelopen, dat is een kasteel dat op die pier bij de ingang van de haven ligt. Om 12 uur elke middag worden daar de kanonnen afgeschoten. Op de terugweg nog even binnengelopen bij de jachtclub en op het terras gezeten.

Passagieren St Peter Port

Omdat we vinden dat we nog te weinig van Guernsey hebben gezien besloten om morgen ook nog te blijven liggen en met de bus een toer over het eiland te maken. Gezien het weer en de wind is dat ook goed mogelijk en gaan we, zoals het er nu naar uitziet, maandag richting Lezardrieux in Bretagne.

Bij terugkomst op de boot is de voorhaven stampvol met wel 100 Engelse zeilboten die gestapeld liggen. Die doen mee aan een zeillrace van Cowes (Wight) naar Guernsey en terug. Met dit weer is dat afzien en bij menige boot hangen zeilpakken en beddegoed buiten omdat er zoveel water over de boten is gegaan waardoor alles binnen nat is geworden. Vanavond vertrekken ze alweer terug naar Cowes. Zij liever dan wij.

14 juni 2013

We zijn in St Peter Port op Guernsey aangekomen op vrijdag 14 juni 's avonds rond 7 uur.

De afgelopen dagen hebben we Cherbourg verkend, wat best een levendige en gezellige plaats is. De de boulevard en binnenstad zijn allemaal op loopafstand. Naar de binnenstad kom je langs een enorm standbeeld van Napoleon. Hij heeft ervoor gezorgd dat de haven altijd goed te bereiken is door er een grote golfbreker voor te bouwen, de zgn Digue Central. Ook is Cherbourg een drukke veerhaven. De oude sfeer van Cherbourg, waar de mensen vertrokken naar de nieuwe wereld is erg mooi om te zien in de gerestaureerde vertrekhal van la Cité de la Mer. Op hetzelfde terrein hebben we een rondleiding gevolgd door  een Franse atoomonderzeeer, Le Redoutable. Al met al de moeite waard. Daarna zouden we op donderdagavond met de Blauwvoet crew palaver hebben over de tocht vrijdag naar Guernsey. De afgelopen dagen had het hard gewaaid en op vrijdag zou er een weerwindow zijn tot in de avond.

We hebben besloten dat we vrijdagmiddag zullen gaan, dan kunnen we, voor de beruchte Race of Alderney, de stroming keurig oppikken.

Dus vrijdag om 1 uur 's middags trossen los. Het was een ware uittocht van zeilschepen die allemaal hadden liggen wachten om te kunnen vertrekken. De reis ging super met tot aan de Cape de la Hague een halve wind van 3-4 bft. Als je dicht bij de kust blijft had je ook nog het profijt van een "neer". Bij Cape de la Hague kregen we de bekende kaapverschijnselen van hoge golven en even heel veel wind. Daarna viel de wind bijna geheel weg en hebben we de motor bijgezet om om op schema te blijven. Na een half uur kwam  de wind weer terug en kon de motor uit. Omdat we vroeg bij de Race of Alderney aankwamen was het nog doodtij en de wind was, in tegenstelling tot de Zuidwesten wind die voorspeld was, Zuidoost. Dat scheelde enorm want daardoor hadden we geen wind tegen stroom. En was afgezien van wat grote deining de zee rustig. Met het zonnetje erbij werd het zo een aangename tocht. Om zeven uur 's avonds kwamen we via het nauwe Little Russel kanaal aan in St Peter Port. Daar was het een drukte van belang want er kon nog geen zeilboot naar binnen omdat er nog niet genoeg water boven de drempel van de Victoria Marina was. Wij hadden daar iets minder mee te maken omdat wij, zo wie zo, in de voorhaven aan het visitors ponton moesten gaan liggen omdat we met onze diepgang de Marina niet binnen mogen. Dus dat betekent de komende dagen volledig selfsupporting, geen walstroom en met de watertaxi of eigen rubberboot naar de kant. Voor het eerst zullen we volledig moeten vertrouwen op de zonnecellen en de windgenerator de komende dagen.

Nadat de boten goed lagen en voorbereid op de harde wind die 's avonds zou komen en wij ons ontdaan hadden van de zeilkleding hebben we in een zonnige kuip met Marco en Mary onder het genot van een heerlijk pilsje en wijntje nog even nagepraat over de trip die super verlopen is en waaraan zoveel planning vooraf was gegaan.

12 juni 2013

We zijn gisteren van Fecamp naar Cherbourg gevaren. Dat is zo'n 75 mijl. We moesten vroeg op omdat we in verband met de diepte om zes uur bij afgaand water uit de haven van Fecamp weg moesten varen. Op zich kwam dat goed uit omdat het ook een lange dagtocht is naar Cherbourg. De wind was prima uit de zuidelijke hoek en we moesten naar het westen dus beter kun je het niet hebben. De zee was eindelijk ook weer rustig en de temperatuur ook richting normale waarden. De ochtend begon bewolkt met af en toe een miezelregentje. We voeren gelijk op met de Blauwvoet, een Bavaria 42, van Marco en Mary. Zij willen ook naar de Middellandse Zee. We hebben afscheid genomen van Jan en Els van de Fermate XL. Hun volgende haven zou Le Havre worden. Daar zijn ze ook aan het eind van de middag aangekomen.

De reis ging zeer voorspoedig en omdat de zee rustig was kon Yvonne onderdeks nog lekker even bijkomen van het vroege opstaan. Een boek lezen achter haar oogleden zoals we dat noemen Smile. Zelf kon ik lekker onder de buiskap op een stoeltje de scheepvaart, de  koers in de gaten houden en de planning op de kaart bijhouden. Er was maar zeer weinig scheepvaart.

Zo'n 7 mijl voor de haven werd de zijwaartse stroom zo sterk dat we als krabben onze koers moesten houden. Op het laatst voeren we bijna tegen de wind. Toen maar de motor gestart en het voorzeil ingerold. Ondanks de zijwaartse stroom behielden we een SOG van 9-10 knopen. Precies volgens plan om half zes aangekomen in Cherbourg.

Na de boot een beetje opgeruimd te hebben in de kuip met een lekker zonnetje,samen met de bemanning van de Blauwvoet, de reis nog even nabesproken.

De komende dagen gaan we Cherbourg verkennen en gaan we nu de reis naar Guernsey plannen.

10 juni 2013

Ondertussen liggen we al weer een aantal dagen in Fecamp verwaaid.

Vanuit Boulogne zijn we op 5 juni om 10 uur vertrokken naar Dieppe, ongeveer 52 mijl.  's Ochtends ging het prima met een windje 3-4 en schoten we lekker op.

Franse Douane aan boordOnderweg kwam een douaneboot voorbij en ja hoor, ze lieten een rib zakken en er kwamen 5 man bij ons aan boord om alles te controleren. Alles verliep uitermate correct en vriendelijk en onze scheepspapieren, persoonlijke documenten etc. waren allemaal in orde. Na een half uur stapten ze weer over op de rib die ons de hele tijd was blijven volgen. Vanwege de windrichting moesten we gelijk gaan gijpen om niet op de kust te varen. Daarna nam gestaag de wind toe tot een dikke 5 maar ook de golven namen toe tot een dikke 2 meter. Vanwege de windrichting moesten we afkruisen en met de golven achterop was het soms behoorlijk surfen. We waren blij dat we om 7 uur 's avonds de haven van Dieppe invoeren en snel een plekje vonden. Een uurtje later arriveerde ook de Fermate met Jan en Els. Nadat we ons zelf en de boten handen verzorgd zijn we een tong gaan eten in een restaurantje aan de haven. Moe maar voldaan daarna naar de kooi.

In Dieppe zijn we een dag blijven liggen omdat het weer gelijk was met veel wind en hoge golven. Eindelijk heb ik dan hier op de boulevard een zeehengel aangeschaft om makrelen en zeebaars te kunnen vangen.Cool

Op vrijdag 7 juni zijn we om 5 uur 's ochtends vertrokken naar Fecamp, zo'n 40 mijl verder. De weerberichten en vooruitzichten waren goed. Maar weer trok tegen de middag de wind tot windkracht 6 aan en namen de golven ook weer eens toe. Momenteel met 2 weken wind uit het noorden is er een forse deining constant aanwezig. We moesten zo vroeg weg uit Dieppe omdat de ingang bij Fecamp maar 1- 1,3m diep is bij laagwater. Dus moesten we zorgen ergens  tussen1-2 uur voor HW Fecamp binnen te lopen. Het was wederom een super zeildag maar een bumpy ride. In Fecamp vonden we in 2e instantie en prima plek met de boeg in de wind en lekker beschut in de kuip met een zonnetje. Ondanks de lage temperatuur is het dan erg aangenaam. De Fermate kwam ongeveer gelijk met ons binnen. Zij gingen naar de binnenhaven omdat ze een paar dagen naar huis gaan voor een festiviteit met de familie. Maandag 10 juni zullen ze weer terug zijn.

Ondertussen liggen wij verwaaid en hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om Fecamp te verkennen. Ook nog een paravaan aangeschaft voor de makrelen vangst.

Kapel bij FecampGisteren een forse wandeling van 2,5 uur gemaakt naar een een kapel op de klif, de Notre Dame du Salut. Voordat de zeilschepen vroeger vertrokken naar Newfoundland beklommen de zeelieden het pad om in deze kapel bescherming, goede winden en kalme zeeen af te smeken. Dit kunnen wij ook goed gebruiken Het gouden Mariabeeld op de top  is van veraf goed te zien. De ochtend begon guur en grijs maar gelukkig werd het in de loop van de dag iets lichter.

Vandaag nog even de administratie bijwerken en de tochtplanning afronden om morgen naar Cherbourg te vertrekken. De wind- en zeevooruitzichten zijn goed, helaas wel bewolkt.

4 juni 2013

Vandaag vertrokken uit Duinkerken. De wind vooruitzichten waren goed, NO wind 4-5 bft. Maar...de temperatuur gewoon veel te koud voor de tijd van het jaar. maximaal 13 grd C. Ik moet nog eens een hartig woordje spreken met de "global warming" voorspellers. Volgens mij koelt het nog steeds af. Maar toch ons plan uitgevoerd en vertrokken naar Boulogne. Weer een super zeildag. Cap Gris Nez gerond en inderdaad daar trok de wind stevig aan zodat we op een gegeven moment 10.5 knoop speed over ground (SOG) hebben gevaren. Ook de golven waren zoals de Fransen zo mooi kunnen zeggen, "un peu agiter"tot agiter. Boulogne binnen gelopen om 7 uur vanavond. Met Els en Jan, die gelijk opvaren, nog even in de kuip de reis nabesproken en daarna eten aan boord en vroeg naar bed. Morgen willen we naar Dieppe maar dat betekent wel dat we bij tijds moeten vertrekken.

3 juni 2013

Lisa zwaait uitGisteren zijn we vertrokken uit Vlissingen en naar Nieuwpoort gevaren. We werden uitgezwaaid bij de sluis op de pier door Dennis, Cindy, Lisa en Ronan.  Het weer was nu eens super. Wind 3-4 bft N en een wolkeloze blauwe lucht. Vanwege getijdestroom zijn we vertrokken om half 12. Tot aan Nieuwpoort hebben we steeds het tij mee. Dit was een zeer ontspannen zeiltocht. Nu alleen de temperatuur nog iets omhoog.

In Nieuwpoort om 5 uur afgemeerd bij de Koninklijk Yachtclub Nieuwpoort.Els en Jan kwamen vlak na ons binnen. 's Avonds lekker in de Yachtclub met z'n vieren gegeten.

Vandaag vertrekken we om 2 uur richting Calais. Het weer is iets minder mooi dan gisteren (halfbewolkt). Omdat we geen zin hebben om 's nachts te vertrekken of aan te komen worden het de komende 2 dagen relatief korte stukken want we kunnen vanwege het tij pas in de middag vertrekken. Maar dat geeft even de gelegenheid om op ons gemak boodschappen te doen.

De energievoorziening kon gisteren ook goed worden uitgetest. De zonnepanelen leverden 10 Amp, De windgenerator 5 Amp ( bij 3 bft). Het verbruik is van de koelkasten en instrumenten ook ongeveer 15A dus als de zonnepanelen niet in de schaduw van de zeilen staan Surprised worden de accu's redelijk ontzien en op peil gehouden.

1 juni 2013

Vandaag dan eindelijk vertrokken uit Kortgene. In de tijd dat we hier gelegen hebben zijn we onder de indruk geraakt van de servicegerichtheid van de medewerkers die er werken. Dat is echt top!

Door de vele klusjes etc zijn we pas vertrokken rond 13:00 uur. Op het Veerse Meer stond een straffe noorden wind en het was zeer koud....11 graden! Gelukkig na Veere door het kanaal van Walcheren naar Vlissingen. Dat is iets beschut. In Middelburg bij Jos Boone nog even aangelegd om inkopen te doen.

Om 19:00 dan uiteindelijk na het passeren van een aantal bruggen en een sluis aangekomen op de Westerschelde. Gelijk stuurboord uit naar de Michiel de Ruyterhaven. Daar stond Els op de keersluis te zwaaien die net aan het eten waren in de Brasserie in de haven. Omdat we, net als Jan en Els van de Fermate XL, de eerste dagen dezelfde richting opvaren hebben we later op de avond even de route en plannen voor morgen doorgesproken.

Het weer ziet er voor morgen goed uit.